Via nieuw gps-systeem sneller groen licht voor trams

De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zijn op zoek naar een leverancier voor een gps-systeem waardoor trams sneller groen licht zouden krijgen.  Ze willen het systeem vanaf volgend jaar uitrollen op 313 trams in Antwerpen, Gent en aan de kust. 

Vertragingen en slechte doorstroming zijn steevast grote ergernissen voor gebruikers van het openbaar vervoer. Ze zorgen ervoor dat de tevredenheid over De Lijn ondermaats scoort.  Met een nieuw systeem waardoor trams vrijwel meteen groen licht hebben als ze een verkeerslicht naderen, hoopt De Lijn het tij te keren. 

Het huidig systeem waarbij trams verkeerslichten kunnen beïnvloeden werkt via lussen op de bedding waar trams over rijden. Maar dit systeem  werkt lang niet altijd zoals het hoort. "Vaak zijn er technische storingen of duikt er plots nog een hindernis op als de tram al over de lus is gereden.  Dan komt hij toch nog voor het rood licht stil te staan", zegt AWV-woordvoerster Veva Daniëls. Met het nieuwe systeem zou dat niet of toch veel minder het geval zijn. Een gps-systeem dat geïnstalleerd wordt in het tramvoertuig zelf, staat in verbinding met de verkeerslichten.  Die springen zo snel mogelijk op groen als de tram nadert.

De Lijn en het AWV zijn nu op zoek naar een leverancier.  Eens die gevonden is, kan het systeem vanaf volgend jaar worden uitgerold. "Dat zal gebeuren op 313 trams, vooral in Antwerpen, Gent , maar ook aan de kust, zegt Daniëls.