hdw

Unieke inkijk in de vernieuwde brouwerij van Westvleteren, het "beste bier ter wereld"

Een nieuw verkoopssysteem moet ervoor zorgen dat iedereen die een kratje van het wereldberoemde bier Westvleteren wil bestellen, daar ook een eerlijke kans toe krijgt.  Dat heeft de abt van de Sint-Sixtusabdij vanmorgen aangekondigd. Je kunt alleen nog bestellen via een nieuwe webwinkel. Bij die feestelijke gelegenheid mochten wij ook een kijkje nemen in delen van de vernieuwde brouwerij. Een buitenkans. Kijk mee in dit fotoverhaal. 

De trappist van Westvleteren is wereldberoemd en werd meermaals tot "beste bier ter wereld" bekroond.  Er zijn verschillende soorten Westvleteren trappistenbier: blond, donker van 8° en donker van 12°. Allemaal gebrouwen volgens een eeuwenoude traditie. 

hdw

Trappistenbier mag alleen worden gebrouwen binnen de muren van een trappistenabdij onder toezicht van monniken. Commercie en spirituele doeleinden moeten goed op elkaar aansluiten. 

hdw

De regels van het bier zijn duidelijk, maar die van de orde evenzeer.  Cisterciënzers horen een sober en teruggetrokken leven te leiden. Hun tijd moeten ze verdelen tussen gebed, reflectie en dagorde. 

Naast een nieuw verkoopssysteem kreeg ook de bottelarij een stevige opknapbeurt:

hdw
hdw
hdw
hdw

De levensstijl van de monniken kwam wat in het gedrang toen de verkoop van de Westvleterentrappist een hype werd.  De "biertelefoon" stond niet meer stil, en de landelijke rust werd verstoord door te veel klanten die hun bestellingen kwamen afhalen. 

hdw
hdw

Westvleteren trappist mag alleen aan particulieren worden verkocht. Maar helaas doken er kratjes op in het commerciële circuit. Niet volgens de principes van de orde, en dus moest er een nieuw systeem komen.

Democratisch, eerlijk, waarbij mensen die lang wachten ook hun kans krijgen. Via een webwinkel kun je dus de intussen wereldberoemde kratten bestellen. Afhalen kan bij de monniken, op een afgesproken tijdstip.

hdw
hdw

De abt kijkt toe en ziet dat het goed is. 

hdw

De Sint-Sixtusabdij heeft een omzet van 6.000 hectoliter per jaar. Er wordt slechts 42 dagen per jaar gebrouwen. Dat is omdat de monniken principieel niet leven om te brouwen. Ze brouwen om de kost te verdienen en hun klooster te onderhouden. Op niet-brouwdagen is het hier rustig. 

hdw

Met het nieuwe verkoopssysteem en de "digitale wachtkamer" - een mens moet  geduld hebben voor zijn kratjes of glazen Westvleteren - hopen de monniken dat de rust weerkeert in en om hun abdij. 

hdw