Video player inladen ...

Honderden ritten geschrapt, duizenden passagiers in de kou: vakbond klaagt personeelstekort bij De Lijn aan

De voorbije maanden zijn duizenden passagiers van De Lijn in de kou blijven staan omdat hun bus niet kwam opdagen. Dat klaagt de socialistische vakbond ACOD aan. Door het personeelstekort bij De Lijn zijn er namelijk onvoldoende chauffeurs om alle ritten uit te voeren. De directie van de Vlaamse openbaarvervoersmaatschappij erkent het probleem, maar wijst onder meer naar de krapte op de arbeidsmarkt.

Mogelijk heeft u het ook al eens meegemaakt; staan wachten op een bus die uiteindelijk niet komt. Volgens de vakbonden komt de dienstverlening bij De Lijn in het gedrang door het personeelstekort.

"In de entiteit Antwerpen worden dagelijks 400 tot 600 ritten niet uitgevoerd, eenvoudigweg omdat er geen buschauffeurs zijn. Dat zijn 100 chauffeurs die per dag te kort zijn om de dienstverlening aan te vangen. In Vlaams-Brabant merken we op dat er de laatste 6 maanden 250.000 klanten hun bus niet hebben zien aankomen omdat er geen personeel beschikbaar is", stelt Marcel Conters van de socialistische vakbond. "Dit is een onhoudbare situatie."

Het tekort legt extra druk op de chauffeurs, wat dan weer leidt tot ziekteverzuim. Het personeelstekort is geen nieuw probleem en is voelbaar in de hele transportsector. Vorig jaar startte De Lijn al een versnelde rekruteringscampagne. Maar de socialistische vakbond vindt dat niet genoeg.

"Als je personeel wil aantrekken, dan moet je het beroep aantrekkelijker maken door betere arbeidsvoorwaarden en een loonsverhoging. Maar we vinden geen gehoor bij de directie als we de problemen van het personeel aankaarten", zegt Marcel Conters van het ACOD.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal": 

Video player inladen ...

De directie van De Lijn kent het probleem, maar stelt dat bijna 99 procent van de verbindingen in Vlaanderen dagelijks effectief wordt uitgevoerd. In totaal werken ongeveer 5.500 chauffeurs bij de vervoersmaatschappij. Maar alleen al dit jaar zijn er 570 nieuwe chauffeurs nodig, waarvan 120 vacatures nog in te vullen zijn. Maar de aanwerving en opleiding verlopen traag wegens de krapte op de arbeidsmarkt. Intussen stelt de directie voor om bijvoorbeeld via privépartners en een flexibeler uurrooster te werken.  

Video player inladen ...

Meest gelezen