Mobile Vikings duikt fors onder de prijs voor onbeperkt bellen, surfen en sms'en: hoe kan dat?

Telecomoperator Mobile Vikings laat klanten voortaan onbeperkt bellen, surfen en sms’en voor 29 euro per maand. De nieuwe abonnementsformule is een kwart goedkoper dan wat de concurrentie aanbiedt. Hoe kan Mobile Vikings dat aanbieden? En ontketent de kleine aanbieder hiermee een prijzenoorlog in België?

Het kleine Mobile Vikings bestormde 11 jaar geleden, vanuit Hasselt, de Belgische markt voor mobiele data. Met opvallend lage tarieven voor een berg mobiele data trok Mobile Vikings veel jonge smartphonegebruikers.

Het tij keerde twee jaar nadat het rebelse bedrijfje was overgenomen door Medialaan, het moederbedrijf van VTM. Plots begonnen de klanten te klagen over een slechte service. Achter de schermen werkte Mobile Vikings aan nieuwe systemen, maar dat liep niet van een leien dakje. Dat merkten ook de klanten. De helpdesk werd overspoeld door zoveel klanten dat het bedrijf zich genoodzaakt zag om de hulplijn tijdelijk te sluiten.

29 euro

Nu de nieuwe systemen draaien, slaat Mobile Vikings terug met een goedkope abonnementsformule, DA DA TA genaamd. Voor 29 euro per maand kunnen alle abonnees onbeperkt bellen, mobiel surfen en sms’en. Op dat onbeperkt surfen zit wel een limiet: wie meer dan 20 gigabyte aan data verbruikt, kan weliswaar verder surfen, maar tegen een verlaagde snelheid.

De abonnementsprijs van 29 euro is opvallend scherp voor de Belgische markt; zowat een kwart goedkoper dan de concurrentie. “Het is altijd onze rol geweest als uitdager op de markt”, zegt CEO Bart De Groote hierover aan VRT NWS. “Indertijd is Mobile Vikings opgericht vanuit de gedachte dat mobiele data een basisrecht is, zoals water en elektriciteit, aan een redelijke prijs. Dit nieuwe aanbod is een verderzetting van die filosofie.”

Kunstmatig

Volgens De Groote houden de telecomoperatoren de prijzen voor telefoonabonnementen in België kunstmatig hoog en zijn de tarieven daardoor veel minder gedaald dan in het buitenland.

“Als je kijkt naar de afgelopen vier jaar is de prijs van mobiele telecom in België met 16 procent gedaald. Dat blijkt uit een onderzoek van telecomwaakhond BIPT. In Nederland zijn de prijzen in dezelfde periode met bijna de helft gedaald.”

Als we België vergelijken met het buitenland, zien we dat het gebruik van mobiele data nog altijd heel laag is.

Bart De Groote, CEO Mobile Vikings

Die hoge prijzen zetten volgens De Groote een artificiële rem op het gebruik van de smartphone. “Als we België vergelijken met het buitenland, zien we dat het gebruik van mobiele data nog altijd heel laag is, ondanks het feit dat het heel sterk toeneemt. Maar het blijft laag omdat de prijzen te hoog zitten.”

De opperviking ziet daarin een opportuniteit: “Mensen gebruiken meer en meer data, iedereen is meer en meer vergroeid met z’n smartphone. Wij willen ervoor zorgen dat mensen hun smartphone kunnen gebruiken zonder dat ze ervoor moeten vrezen dat ze op het einde van de maand een gigantische factuur binnen zullen krijgen.”

Hoe kan dit?

Hoe kan Mobile Vikings nu zo’n relatief goedkoop abonnement aanbieden? “Wij kunnen dit omdat we een virtuele telecomspeler zijn”, legt Bart De Groote uit. Virtueel in die zin dat Mobile Vikings zelf geen zendmasten heeft, en daar dus niet in moet investeren.  

De voorwaarden die wij in het akkoord met Orange bedongen hebben, kunnen wij nu doorrekenen naar de consument.

Bart De Groote, CEO Mobile Vikings

Tot voor kort maakte Mobile Vikings gebruik van het netwerk van Base. Maar sinds begin dit jaar zit het bedrijf op het netwerk van Orange. Met die netwerkoperator heeft Mobile Vikings “een heel interessant akkoord afgesloten”, zegt Bart De Groote.  “De voorwaarden die wij in dat akkoord bedongen hebben, kunnen wij nu doorrekenen naar de consument.”

“De deal bestaat erin dat Mobile Vikings data, sms en belminuten inkoopt aan een bepaalde, aantrekkelijke prijs”, legt De Groote uit. “Voor Orange is dit ook interessant,” vervolgt de CEO, “omdat telecom een sector is met hoge vaste kosten voor de investeringen in het netwerk.” “Eens dat netwerk er ligt, is elke bijkomende minuut, sms of gigabyte die verkocht wordt, een extra inkomst die hen helpt om hun investeringen terug te betalen.”

Geen bedreiging

Waarom sluit Orange zo’n deal met een prijsvechter als Mobile Vikings? Vrezen zij dan niet dat hun klanten zullen weglopen naar de goedkope concurrent? Niet bepaald, zo zegt De Groote. “Orange gaat ervan uit dat zij inderdaad klanten zullen verliezen aan ons. Maar zolang we meer klanten winnen bij de andere spelers dan bij hen is het nettoplaatje voor hen positief.”

Zolang Mobile Vikings meer klanten wint bij de andere spelers dan bij Orange is het nettoplaatje voor hen positief.

Bart De Groote, CEO Mobile Vikings

Orange ziet Mobile Vikings ook niet als een grote bedreiging omdat ze op verschillende landsgedeelten mikken: Orange staat traditioneel sterk in het zuiden van het land terwijl Mobile Vikings vooral in het noorden van het land populair is.

“Daarnaast is Orange ook een breed merk, dat de hele markt benadert, terwijl wij een merk blijven dat zich richt op heel intensieve mobiele datagebruikers. Een merk ook dat zich wat eigenwijs positioneert”, zegt Bart De Groote.

Grote spelers

De Groote gaat ervan uit dat de drie grote telecomoperatoren - Proximus, Telenet en Orange -  wel met een tegenreactie zullen komen. Maar hoe? “Dat is nog even koffiedik kijken.”

Hij weet wel dat het niet eenvoudig zal zijn om Mobile Vikings te volgen. Het is voor de grote jongens moeilijk om zo laag in prijs te gaan omdat zij een andere kostenstructuur hebben dan het kleine Mobile Vikings.

“Ze hebben elk ook een bestaande klantenbasis van zo’n miljoen klanten die inkomsten genereren op basis van hun hoge prijzen. Als zij hun prijzen zouden verlagen, zou dat een heel grote impact hebben op hun bestaande inkomsten en zou dit hen heel veel geld kosten. Wij hebben dat probleem niet.”

Als zij hun prijzen zouden verlagen, zou dat een heel grote impact hebben op hun bestaande inkomsten en zou dit hen heel veel geld kosten. 

Bart De Groote, CEO Mobile Vikings

Simon November van consumentenorganisatie Test-Aankoop denkt ook niet dat het nieuwe aanbod van Mobile Vikings de Belgische telecommarkt meteen door elkaar zal schudden. Hij ziet dat veel klanten vasthouden aan hun bestaande telecombundel. “Mensen veranderen niet gemakkelijk”, aldus November.

Veel mensen vinden het namelijk gemakkelijk om hun telefoon-, internet- en tv-rekening op één factuur te krijgen en niet voor elk van die diensten op zoek te gaan naar het goedkoopste alternatief. Test-Aankoop ziet dat klanten hierdoor vaak voor diensten betalen die eigenlijk niet optimaal op hun gebruik zijn afgestemd.

Vierde speler?

Test-Aankoop denkt dat er pas echt iets zou veranderen op de Belgische telecommarkt als er een vierde speler wordt toegelaten. Dat bedrijf zou dan ook tegen goede prijzen toegang moeten kunnen krijgen tot de vaste netwerken van de huidige spelers.

Mobile Vikings-CEO De Groote vreest dat de komst van een vierde speler onzekerheid kan veroorzaken bij de gevestigde telecomoperatoren en dat ze hun investeringen in vraag kunnen stellen.

Zijn bedrijf analyseert of het actief kan worden op de markt van de vaste internetverbindingen, maar heeft allerminst concrete plannen omdat het nog veel te veel kost om gebruik te maken van de bestaande kabelnetwerken.