ACV krijgt zeven klachten per dag binnen over uitzendkantoren
De christelijke vakbond ACV kreeg vorig jaar 1.926 klachten binnen van uitzendkrachten over uitzendkantoren. Het zijn er bijna 2,5 keer meer dan 10 jaar geleden (796). Volgens de vakbond profiteren uitzendkantoren van de kwetsbaarheid van uitzendkrachten.
Het gros van de klachten gaat over het niet correct uitbetalen van loon: achterstallig loon, uren die niet correct zijn geregistreerd, premies die niet worden uitbetaald . Maar ook gewaarbord loon bij ziekte, vakantiepremies , maaltijdchecques en verplaatsingskosten die niet werden terugbetaald, rekent het ACV bij de klachten over achterstallig loon. Alles samen zijn die goed voor 76 procent. Andere klachten gaan over contractbreuk, eindejaarspremies , sociale documenten die niet in orde zijn.
Het ACV denkt dat 276 klachten nog een serieuze onderschatting van het probleem is. "We analyseerden enkel de klachten van aangesloten ACV-leden. Hoeveel klachten er binnenkomen bij andere vakbonden, hoeveel klachten er zijn van niet-gesyndiceerde uitzendkrachten of hoeveel conflicten er opgelost worden op de werkvloer: daar hebben wij geen zicht op." zegt Eva Van Laere van de ACV-studiedienst.
Volgens de vakbond is het alvast duidelijk dat uitzendkantoren profiteren van de kwetsbare positie van uitzendkrachten, zegt Van Laere: "In een groeiende markt zijn er steeds meer uitzendkrachten en -kantoren. Hoe minder de kantoren uitbetalen, hoe meer rendement, hoe attractiever het uitzendkantoor is voor de klant. "
De vakbond maakte ook een rangschikking van 10 uitzendkantoren op basis van het aantal klachten en hun marktaandeel. Het grootste aantal klachten kwam binnen over Accent (206 klachten) gevolgd door Randstad (176,. Maar rekening houdend met hun marktaandeel scoort Randstad het best en Accent het slechtst. maw. voor uitzendkrachten die aan de slag gaan bij Accent zijn er meest kansen op problemen , bij Randstad het minst, volgens het ACV.