Blokken in de praktijk: hoe beleven studenten van praktijkrichtingen de examenperiode?

De laatste examens worden afgegeven en de eerste studenten zien opnieuw het daglicht. Kortom, de blokperiode zit in zijn finale fase. Voor heel wat studenten die voornamelijk met praktijkexamens en deadlines van eindwerken kampen, zorgt die periode voor een heel ander gevoel. Hoe ervaren zij de blok? VRT NWS ging in gesprek met drie van hen.

Praktijkrichtingen zijn in alle sectoren binnen het onderwijs aanwezig: van technisch- en beroepsonderwijs - waar ze het meest vertegenwoordigd zijn - tot volwassenenonderwijs en ook hoger onderwijs. Hoewel haast geen enkele opleiding uitsluitend praktische vakken heeft, zijn er heel wat studierichtingen waar de theorie eerder beperkt is en waar de praktijk centraal staat. VRT NWS ging op bezoek bij een student Goud en Juwelen, een student Sport en Bewegen en een student Muziekinstrumentenconstructie.

Zoey Bakandika (19) zit in de laatste rechte lijn van haar 7e specialisatiejaar Goud en Juwelen. Dat studeert ze aan het Stedelijk Lyceum Meir in Antwerpen. Hoewel ze zelf ook enkele theoretische vakken heeft - waarvoor ze ook examens aflegt - houdt ze zich voornamelijk bezig met, u raadt het, juwelen maken. "Dat doe ik ook het liefst", zegt Zoey. "Het is veel leuker om met je handen bezig te zijn. Theorie is uiteindelijk maar studeren."

Ondanks de naam van de opleiding, werken we niet echt met goud
Zoey Bakandika, student Goud en Juwelen

Tijdens de lessen ziet Zoey hoe ze van begin tot eind juwelen kan maken. Daarnaast gaat ze zelf ook aan de slag met koper en zilver. "Ondanks de naam van de opleiding, werken we niet met goud. We krijgen zilver van de leerkracht of kopen het nodige materiaal en meten de juiste hoeveelheden. Vervolgens verhitten en smelten we alles, om het tenslotte in de juiste vorm te kloppen, te schuren en te slijpen. Ook buiten de school komt er nog veel bij kijken: prijsberekening van de stenen en het metaal, 3D tekenen van de juwelen, noem maar op."

Een echte blokperiode heeft Zoey dus niet. Toch heeft ze de handen vol tijdens de laatste maand van het schooljaar. "We krijgen punten op de vorm en het maakproces van onze juwelen. Alles moet in orde zijn, daardoor is deze periode net iets drukker: we werken de juwelen stap voor stap af tijdens de les en worden ondertussen goed begeleid door de leerkracht", besluit ze.

Bekijk hieronder het verhaal van Zoey Bakandika:

Video player inladen ...

Ook het Hoger Onderwijs telt heel wat praktische richtingen. Dat bewijst bachelorstudente Charlotte Van Ishoven (21). Als studente Sport en Bewegen aan Thomas More in Turnhout telt haar examenrooster - naast de nodige theoretische vakken - ook een hoop praktijkvakken. Momenteel bereidt ze zich voor op het vak "body, mind en soul". "Mijn voorkeur gaat steeds naar een praktijkvak", zegt Charlotte.

"Het "body"-gedeelte staat voor lichaamsbeweging: de versoepeling van de spieren en controle over het lichaam. "Mind" (of "geest", red.) focust zich dan weer op ademhaling en ontspanning. "Soul" (of "ziel", red.) heeft vooral te maken met houding en ingesteldheid: alles loslaten om de oefeningen juist uit te voeren. Daarom vindt de docent het zelfs niet erg wanneer we in slaap vallen tijdens de les. Dat hoort erbij", lacht Charlotte.

Een actief vak leren zorgt zelfs voor de nodige ontspanning tijdens de examens

Charlotte Van Ishoven, student Sport en Bewegen

"Het is een stuk leuker om je voor te bereiden voor een actief vak, waarbij je iets moet doen", gaat Charlotte verder. "Dat zorgt zelfs voor de nodige ontspanning tijdens het studeren". Die nodige ontspanning is letterlijk te nemen: voor het vak "body, mind & soul" leert Charlotte verschillende yogatechnieken, die ze later aan klanten moet aanleren die kampen met stijfheid en stress. 

Bij het examen van Charlotte komt heel wat memoriseerwerk kijken. Om te slagen, moet ze enkele yogaroutines leren. "We zoeken een aantal oefeningen, zoals de "zonnegroet" of de "kopstand", die we dan voorbereiden in een bepaalde volgorde zoals ze ook op het examen wordt gevraagd. We hebben ook een aantal praktijklessen, waarbij we de oefeningen met de docent uitvoeren. Ik heb er wel vertrouwen in, al heeft het wel wat voorbereiding nodig", zegt Charlotte.

Bekijk hieronder het verhaal van Charlotte Van Ishoven:

Video player inladen ...

Stijn Saelens (45) woont in Gent, maar voor zijn opleiding volwassenenonderwijs maakt hij graag de verplaatsing naar het Centrum voor Muziekinstrumentenbouw in Puurs. Als rasechte muzikant maakt hij muziek, letterlijk en figuurlijk. "Het leek me ontzettend boeiend om zelf gitaren te kunnen bouwen", begint Stijn. "Ik speel zelf gitaar, zing in een koor en ben graag met mijn handen bezig. Dit is dus de ideale opleiding."

Theoretische vakken heb ik altijd leuk gevonden, maar dit is nog net iets beter

Stijn Saelens, student muziekinstrumentenconstructie

Ook het studentenleven heeft geen geheimen voor Stijn. Hij studeerde Architectuur en Stedenbouw aan de Sint-Lucasschool in Gent. Daar heeft hij de nodige theoretische examens gehad, maar zijn voorkeur ligt nu bij de praktische proeven. "Blokvakken heb ik altijd leuk gevonden, maar dit is nog net iets beter. Zelfs als ik deze richting zou moeten combineren met enkele theoretische vakken, zou ik ze blijven volgen."

Terwijl de doorsnee student zijn of haar cursus memoriseert om te slagen op een examen, ziet de evaluatie van Stijn er heel anders uit. "We worden geëvalueerd op basis van ons instrument en op een scriptie. De jury kijkt ook naar de manier waarop we aan ons instrument werken. Dat gaat van het maken van een plan en de keuze van het hout tot de uiteindelijke afwerking van het instrument. We houden een logboek bij om dat allemaal te tonen."

Bekijk hieronder het verhaal van Stijn Saelens:

Video player inladen ...