Nog maar net gelanceerd, maar toch al kritiek op Mobiscore 

De Mobiscore is nog maar net gelanceerd of er is al kritiek te horen. Met de Mobiscore kan u zelf berekenen hoe ecologisch duurzaam uw woning gelegen is. Maar de score zou te eenvoudig berekend worden, te weinig rekening houden met persoonlijke parameters en te veel gericht zijn op de grote stad. Minister Koen Van den Heuvel (CD&V) benadrukt dat we "omzichtig" met het cijfer moeten omspringen. "Het is en blijft één getal waar alle behoeften samenvallen, dat een algemeenheid zonder de details weergeeft."

De Mobiscore die vandaag gelanceerd werd, maakt heel wat reacties los. De score geeft aan hoe goed belangrijke voorzieningen bereikbaar zijn vanuit uw woning. Veel mensen pakken uit met hun score op Twitter, maar her en der klinkt er ook kritiek. Zo zou de Mobiscore te eenvoudig zijn (u hoeft alleen maar uw adres in te geven om de score te kennen), te weinig rekening houden met persoonlijke parameters en te veel gericht zijn op de grote stad. 

Lees verder onder de tweets.

Een negatieve score? Burgemeesters kijken in de richting van het openbaar vervoer

"De wereld vandaag" belde daarom met verschillende burgemeesters van wie de gemeente ondermaats scoort. Volgens Jean-Pierre Taverniers, burgemeester van Hoegaarden (CD&V), is de negatieve score van zijn gemeente te wijten aan het landelijke karakter. "We liggen dicht bij de taalgrens, waardoor een goede verbinding met het openbaar vervoer niet zo gemakkelijk is." Hij vreest dan ook dat de Mobiscore in de toekomst toch gebruikt zal worden om hogere belastingen te heffen. "Mensen gaan voor keuzes gesteld worden. Hoe verder je gaat wonen, dan ga je misschien andere taksen moeten betalen."

Bij verschillende burgemeesters komt ook terug dat ze hopen op een samenwerking met De Lijn. Zo wil Johan De Ryck, burgemeester in Ranst (N-VA), de score van zijn gemeente opkrikken door betere buslijnen naar Antwerpen en Lier te ontwikkelen. "We gaan dat meenemen in de onderhandelingen, zowel in de vervoersregio als ten overstaan van De Lijn om de route sneller in dienst te nemen. Het is duidelijk dat daar nood aan is."

Raf Terwingen, burgemeester in Maasmechelen (CD&V), pleit al langer voor een tram die voor een betere verbinding zorgt. "Feit is dat je als politiek moet durven om lijnen door te trekken over de legislatuur heen. En onder minister voor Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) is de klok teruggedraaid."

Koen Van den Heuvel: "Blijft één getal waar alle behoeften samenvallen"

Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Koen Van den Heuvel (CD&V) heeft ook gereageerd: "De Mobiscore is een hulpmiddel. Het is goed om op die manier informerend en sensibiliserend te helpen. Maar het is geen absoluut cijfer en afhankelijk van factoren die van persoon tot persoon verschillen. Het blijft een relatief cijfer: voor sommigen is openbaar vervoer veel belangrijker dan winkels, voor anderen is onderwijs - denk aan gezinnen met kinderen - dan weer doorslaggevend. Dus het is afhankelijk van de eigen behoeften en voorkeuren."

Volgens Van den Heuvel moeten we dan ook "behoedzaam" omspringen met het cijfer. "Met cijfers kun je alles bewijzen, wordt gezegd. Het is een hulpmiddel, maar het is relatief. Dit is nu één cijfer waar alle behoeften voor mobiliteit samenkomen. Het is en blijft één getal waar al die behoeften samenvallen, dat een algemeenheid weergeeft zonder in te gaan op details. We moeten dat met de nodige omzichtigheid behandelen."

Van den Heuvel benadrukt ook dat het absoluut niet zijn bedoeling is om binnenkort extra taksen te lanceren op basis van de Mobiscore. "Dat is niet mijn bedoeling, noch die van mijn partij. Het is een sensibiliserende, informerende tool."