Video player inladen ...

Check uw telefoonrekening: wordt u ook plots wekelijks 3,99 euro aangerekend voor spelletjes?

Checkt u maandelijks uw telefoonfactuur zorgvuldig? Het is aangeraden om dat regelmatig te doen, want mogelijk wordt u wekelijks 3,99 euro aangerekend voor een dienst waar u zich nooit bewust op heeft geabonneerd: Demon Games. Dat is een Britse spelletjessite waarover de Ombudsman Telecom dit jaar al meer dan 60 klachten heeft gekregen.

VRT-radionieuwslezer Maïté Piessen zag onlangs dat er een bedrag werd aangerekend op haar telefoonrekening, zonder dat ze wist waarvoor. Kennelijk had ze onbewust ingeschreven voor de dienst door op internet een advertentie weg te klikken.

“Ik schrik ervan dat het zo gemakkelijk gaat, dat je een wekelijks abonnement van 3,99 euro aangesmeerd krijgt door per ongeluk eens op reclame te klikken - wat ik nooit doe. Ik weet echt niet vanwaar het komt.”

Blijkbaar kan je je gewoon abonneren terwijl je op internet aan het surfen bent met je smartphone en er plots een pop-upvenster verschijnt. Als je dat gewoon wegklikt en nadien niet reageert op een sms’je, ben je blijkbaar automatisch geabonneerd op Demon Games. Dat abonnement kost je 3,99 euro per week en merk je mogelijk pas als je je maandelijkse afrekening checkt en dus 15,96 euro armer bent.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier en lees verder onder de video:

Video player inladen ...

Hoe uitschrijven?

Uiteindelijk heeft onze collega zich na wat opzoekwerk en een aantal telefoontjes zich kunnen uitschrijven voor de dienst. Wie zich wil uitschrijven, kan bellen naar een 0800-nummer: 0800 20 567. Je komt dan bij een callcenter terecht dat ingeschakeld wordt om voortdurend ongewilde klanten uit te schrijven.

Ook op het forum van telecomprovider Proximus staan verscheidene klachten van klanten die onbewust een abonnement gekregen hebben op Demon Games en ervan af willen.

“Beste, het gaat hier om diensten geleverd door derden. Helaas kunnen wij zelf aan deze kosten niets doen”, schrijft een medewerker van Proximus op het forum. De medewerker verwijst door naar een webpagina waarop meer uitleg staat over zulke “externe diensten”.

Klachten

De Ombudsman Telecom ziet het aantal klachten over dergelijke diensten de laatste tijd fors stijgen. Dit jaar kreeg hij al 60 klachten binnen over Demon Games.  Het gaat hier om zogenoemde M-commercediensten. Dat zijn diensten waarmee je via je smartphone digitale aankopen kan doen via apps en websites. In tegenstelling tot sms-diensten zijn er in België nog geen regels om de verkooppraktijken van M-commercediensten aan banden te leggen.

Consumentenorganisatie Test-Aankoop wil dat de overheid zulke praktijken verbiedt. “Als er een bepaald venster op je computer verschijnt, een pop-up, en je klikt dat gewoon weg, dan kan het natuurlijk niet dat je een contract hebt afgesloten”, zegt Simon November van Test-Aankoop. Volgens November zou het zo moeten zijn dat je altijd expliciet laat weten dat je een contract wil afsluiten, bijvoorbeeld via een mail.

Ontslagnemend minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) spreekt van een "zeer ernstig feit" en laat de zaak onderzoeken door de Economische Inspectie.

Demon Games reageert

PM Connect, het bedrijf achter Demon Games, betreurt dat gebruikers van het platform in België problemen ondervinden. Daarom zijn ze meteen een grondig onderzoek gestart. "Wij gebruiken robuuste antifraude-beveiligingssoftware voor al onze producten. Hierbij worden aankopen goedgekeurd via een bevestigingsproces in twee stappen. In het ontvangstbewijs wordt vermeld dat de eerste 24 uur gratis zijn. Ook wordt in dit ontvangstbewijs aangegeven dat tevens is voorzien in een opt-out optie via sms of telefoon."

"Als dit bij sommige gebruikers niet het geval is geweest, dan verontschuldigen wij ons hiervoor en zullen wij proberen dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. Wij adviseren klanten om de berichten die zij ontvangen van mobiele betalingsproviders niet te negeren en te bellen met de betreffende service support-afdeling om eventuele problemen op te lossen. Mocht deze oplossing onverhoopt niet bevredigend zijn, rapporteer dit dan a.ub. aan de Ombudsman voor Telecommunicatie. PM Connect werkt hard aan het verder verbeteren van de ondersteuning van onze klanten. Wij doen er alles aan om de ervaring van onze klanten met PM Connect verder te verbeteren."