VRT wil meer focussen op jongeren en laagopgeleiden en vraagt betere financiering  

Er was het voorbije jaar meer aandacht voor cultuur en maatschappelijke thema's, maar jongeren en laagopgeleiden moet de VRT meer kunnen bereiken. Dat blijkt uit het jaarverslag van de VRT dat vandaag werd voorgesteld. Om dat te kunnen realiseren vraagt de VRT extra geld aan de Vlaamse regering.

Meer aandacht voor cultuur, informatie en educatie. Dat was de belangrijkste opdracht voor VRT. "En die doelstellingen hebben we kunnen realiseren" besluit Luc Van den Brande, voorzitter van de raad van bestuur van VRT. Zo waren er onder meer 654 cultuuritems in het journaal, 415 muziekcaptaties, 12.000 acties voor De Warmste Week en extra aandacht voor de lokale verkiezingen.

"Als VRT moeten we ook maatschappelijke thema's onder de aandacht brengen bij een breed publiek" vertelt Paul Lembrechts, gedegeleerd bestuurder bij VRT. "En daar slagen we in. Denk maar aan programma's en acties als Taboe, Move tegen Pesten, Generation M en de warmste week. We zitten in de harten van vele Vlamingen."

"Huidige financiering is niet voldoende"

Maar er zijn ook werkpunten. Gemiddeld bereikt VRT wekelijks 88,7 procent van alle Vlamingen. Maar niet alle bevolkingsgroepen scoren even goed. Vooral bij laagopgeleiden en jongeren scoort de VRT minder goed.

Om die groepen beter te bereiken, wil VRT meer inzetten op het online-aanbod. "We zijn als VRT goed in radio en televisie maken" besluit Lembrechts. "Maar we spenderen steeds meer tijd online. Daarom moet ons aanbod voor smartphones verder worden uitgebreid. En als we daarin slagen, zullen we jongeren en laagopgeleiden blijven bereiken."

Maar extra aanbod vraagt ook geld, en daar knelt het schoentje. In 2018 had VRT 444,3 miljoen euro inkomsten. "Maar als we in de toekomst een belangrijke speler willen blijven, dan is er extra financiële ruimte nodig" besluit voorzitter Van den Brande.

Het jaarverslag in een notendop:

  • De VRT bereikte wekelijks 88,7% van de Vlamingen
  • De Vlaming keek 1 uur en 49 minuten per dag naar VRT-tv, waarvan 13,9% uitgesteld
  • VRTNWS bereikte wekelijks 78,9% van de Vlamingen
  • Het aandeel mobiele bezoekers van het online aanbod was 71,2%
  • 68,0% van de programma’s in primetime op Eén en Canvas waren Vlaams
  • Het journaal bevatte 654 unieke cultuur- en media-items
  • De VRT had aandacht voor 55 verschillende sporten
  • 18,29% van de inkomsten ging naar externe producties
  • De personeelskosten bedroegen 41,73% van de ontvangsten
  • Kostprijs per Vlaming per jaar: 41,2 euro

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...