Infrabel na dodelijk treinongeval: "Sluiten uit dat overweg slecht functioneerde, mogelijk menselijke fout"

Infrabel heeft gereageerd na het dodelijke treinongeval waarbij gisteren een man van 20 gegrepen werd door een goederentrein. "We sluiten na de eerste vaststellingen uit dat de overweg slecht functioneerde, mogelijk is er een menselijke fout gemaakt tijdens een procedure." 

Bij een tragisch ongeval op een overweg in Aarschot gisterenavond is een 20-jarige man om het leven gekomen. Nochtans waren de slagbomen open en stonden de lichten op wit.

Infrabel heeft nu ook gereageerd op het ongeval: "De eerste vaststellingen op het terrein sluiten een slecht functioneren van de overweg volledig uit. Mogelijk zou er een fout gemaakt zijn bij de supervisie van het treinverkeer tijdens een procedure die moet toegepast worden tijdens het beheren van een incident van een goederentrein die in panne stond."

Wat is er precies fout gelopen?

Aan beide kanten van een overweg staat er een sensor. Vóór de overweg staat een "lange" sensor die ver genoeg van de overweg staat om de signalisatie tijdig af te laten gaan. De "korte" sensor na de overweg staat dichter om na het voorbijrijden van de trein de overweg snel weer vrij te geven.

In dit geval stond er een defecte goederentrein op het spoor, en kwam er een locomotief om die goederentrein te slepen. Die locomotief reed dan weg in de "verkeerde" richting op hetzelfde spoor, en kwam dus eerst aan de korte sensor.

De veiligheidsprocedure is dan dat er een communicatie gebeurt, zodat de trein traag aan komt gereden, stopt aan de overweg, claxonneert zodat die zeker vrij is en er dan stapvoets over rijdt, maar die communicatie is dus niet gebeurd, dat was dus de menselijke fout.

Fatma Taspinar legt in "Het Journaal" uit wat er is foutgelopen: "Uitzonderlijke samenloop van omstandigheden die niet had mogen gebeuren":

Video player inladen ...

We bekijken of we nog bijkomende stappen kunnen zetten om te vermijden dat dit zich in de toekomst herhaalt

Het gaat om een uitzonderlijke situatie maar Infrabel bekijkt hoe de procedure verbeterd kan worden. "We besteden veel aandacht aan interne veiligheidsprocedures om ongevallen te vermijden. Ondanks al deze maatregelen is dit spijtige ongeval toch kunnen gebeuren. Infrabel onderzoekt of het nog bijkomende stappen kan zetten om te vermijden dat dit zich in de toekomst herhaalt."

Burgemeester Gwendolyn Rutten: "Dit had niet mogen gebeuren, het slachtoffer kan er niets aan doen"

Burgemeester van Aarschot Gwendolyn Rutten reageerde eerder al bij VRT NWS: "Dit had niet mogen gebeuren, het slachtoffer kan er niets aan doen. 

"Je vertrouwt erop dat als je aan een overweg komt, dat de veiligheidsmechanismen dan werken. We roepen Infrabel op om dit tot op het bot uit te spitten. Dit kan niet, niet in Aarschot, nergens in Vlaanderen. Want als je niet meer op die veiligheidsmechanismen kan vertrouwen, gaat het op veel plaatsen misgaan."

Als je niet meer op die veiligheidsmechanismen kan vertrouwen, gaat het op veel plaatsen misgaan

Gwendolyn Rutten

Infrabel: "Veiligheidsprocedure is niet volledig uitgevoerd":    

Video player inladen ...