zakentoerismevlaamsbrabant.be

Culturele Centra verkopen minder abonnementen, maar meer tickets dankzij alternatieve formules

De glorietijd van het seizoensabonnement op het aanbod van een cultureel centrum ligt blijkbaar achter ons. Ook voor het komende werkjaar stijgt het aantal cultuurklanten dat opteert voor losse tickets, vriendenpassen of zogenoemde packs. Dat bleek op een vergadering van de VVC, de Vereniging van Vlaamse Cultuur- en Gemeenschapscentra. Co-voorzitter Wim Meert kan best leven met die trend. 

Uit zijn gesprekken met collega-directeurs en stafmedewerkers van 160 culturele centra en gemeenschapshuizen in Vlaanderen en Brussel kreeg Wim Meert, directeur VVC, maar ook algemeen leider van het CC Strombeek in Grimbergen, de bevestiging van wat al een paar jaar gaande is: het abonnement verliest terrein, de losse meer gerichte of impulsieve verkoop vult het gat meer dan op. Afhankelijk van cultuurhuis tot -huis is op dit ogenblik zowat 10 tot 15 procent van de voorstellingen uitverkocht in de formule van een abonnement. Vooral stand-upcomedians hebben al snel volle zalen, en dat geldt zeker voor Alex Agnew en Wim Helsen.  

zakentoerismevlaamsbrabant.be

Ik heb de indruk dat het abonnement wat achterhaald is, de klanten houden geleidelijk meer van flexibele formules

Wim Meert, directeur VVC en CC Strombeek

Cultuur korter op de bal

Wim Meert verwacht dat uiteindelijk toch de helft van de voorverkoop in een abonnement zal zitten. Sinds kort ligt de losse aanschaf van tickets en vriendenpassen zowat even hoog. "In de toekomst zullen de CC's en de culturele klanten het abonnement nog meer loslaten", voorspelt hij.  

Populair is onder meer de vriendenpas, met korting. Die pas kan je cadeau doen, je kan er ook met een groep vrienden een voorstelling mee bijwonen, als bekende van het centrum geniet je van kortingen. Anno 2020 houden de cultureel geïnteresseerden meer van projectmatig naar het CC trekken. 

Uitstelgedrag

"We stellen ook de verkoop voor bepaalde activiteiten uit", zegt Meert. "Dat is zo bij festivals, daar begint de verkoop maar een paar maand voor de eerste activiteit.En hetzelfde zien we bij echte toppers als Tamino of Blackwave" 

Vreemd genoeg genereren de CC's zo meer inkomsten: de kortingen op de abonnementen vallen weg. "En voor de intrest op die smak geld die je meteen binnenkrijgt bij vroege abonnementenverkoop hoef je het niet meer te doen", zegt Wim Meert. Voor film is in Strombeek het abonnement helemaal afgeschaft. Wie 10 tickets koopt, krijgt een korting. "Is een voorstelling uitverkocht", dan organiseren we een tweede". 

ringtv.be

Belangstelling blijft groeien

Voor zover dat nu, een paar weken na de mogelijkheid om abonnementen of tickets te kopen, al duidelijk is, blijft de belangstelling voor de programma's in de cultuur- en gemeenschapscentra op zijn minst stabiel, meestal valt een lichte stijging te noteren. Dat heeft ook te maken met de prijszetting, het riante aanbod en de service, vindt Wim Meert. 

In vergelijking met de commerciële cultuur, denk aan de musicalsector, met alle respect uiteraard, blijven de Vlaamse en Brusselse cultuurhuizen erg democratisch en bijzonder flexibel

Wim Meert

Verschillende cultuurcentra hebben eigen formules en experimenten die inspelen op lokale trends. In Kortrijk werken ze al even met zogenoemde "packs". Dat zijn kleine abonnementen die de klant geheel naar eigen keuze samenpuzzelt. Andere centra bieden "packs" aan met een soort verrassingsaanbod. Voorts beperken veel instellingen de kortingen niet tot de vaste solide abonnementenkoper, maar breiden ze die uit tot de impulsieve fan van een artiest of act die last minute beslist. In 2 woorden: cultuur leeft!     

Meer keuze, durven experimenteren, minder ballast, rekening houden met de cultuurbeleving van jongeren, de CC's zijn bij de tijd

Wim Meert

Abonnement, hoe bedoel u?

Een relatief nieuw jong centrum als C-Mine in Genk heeft zelfs nooit met een abonnement gewerkt. De bezoekers daar opteren helemaal voor een reservatie vrij dicht tegen de activiteit aan. Genk heeft wel een C-Mine pas, die kost 10 euro, maar brengt zichzelf op door kortingen op alles wat er gebeurt in het gebouw. C-Mine streeft er naar om een moderne community uit te bouwen. 

De warande in Turnhout en het CC van Heist-op-den-Berg werken met een soort computergestuurde loting. In Heist kunnen de mensen tussen 24 mei en 3 juni hun wensen kenbaar maken. Dan volgt een korte periode waarin de administratie alles bundelt, heel dicht tegen de interesse van de bezoekers komt en eventueel al extra voorstellingen plant. Zo verkoopt Heist van de 30.000 potentiële tickets er effectief 25.000. Als er voor een voorstelling schaarste is, beslist de computer zo fair mogelijk wie een ticket krijgt. Volgende week begint dan de gewone losse ticketverkoop.