Transportfirma Essers wil bos kappen voor nieuw magazijn, natuurverenigingen protesteren

Natuurorganisatie Bos+ heeft een bezwaar ingediend tegen de plannen van transportbedrijf Essers om uit te breiden op de voormalige site van Hörmann in Genk. Essers wil daar een nieuw magazijn bouwen waarin goederen kunnen worden overgeladen, maar daarvoor moet eerst een bos gekapt worden.

Het bos op de Hörmann-site staat in een industriezone. Toch verzet Bos+ zich tegen de kap ervan. "Het is niet omdat het bos op industriegrond staat dat het niet waardevol kan zijn", zegt Bert De Somvielle van Bos+. "Zo worden er in Vlaanderen honderden hectaren aan bos met een vergunning gekapt. Uit allerlei kaarten blijkt ook dat dit een ecologisch waardevol bos is. En opnieuw stellen we vast dat het moet verdwijnen. We willen ook dat er een MER-studie komt om de effecten op de omgeving te onderzoeken en mogelijke alternatieve locaties."

Opmerking

Ook de Limburgse Milieukoepel, de Bond Beter Leefmilieu en Natuurpunt hebben gereageerd op de plannen van Essers. "We hebben samen een opmerking ingediend", vertelt Gust Feyen van de Milieukoepel. "We vragen dat er niet meer bos gekapt wordt dan echt nodig is. We willen ook dat het gekapte bos op een andere plaats gecompenseerd wordt. We hopen dat de stad daar voorwaarden over oplegt." De stad Genk moet nu voor 6 september een beslissing nemen.

Grote werkgever

De uitbreiding van Essers zou in Genk bijna 400 nieuwe jobs kunnen opleveren, want het gaat niet alleen om een nieuw magazijn. Op de site aan de Transportlaan wil Essers zijn huidige magazijn ook ombouwen tot een opslagruimte voor medicijnen, want de uitbreiding in natuurgebied werd eerder van tafel geveegd door de Raad van State. Bij Essers werken wereldwijd zo'n 6.500 mensen. Het bedrijf nam eerder deze week nog het Nederlandse Hoefnagels Transport over.