Video player inladen ...

Procedurefout ligt mogelijk aan basis van spoorwegongeval in Aarschot

Het dodelijke treinongeval van donderdagavond aan een overweg in Langdorp zou te wijten zijn aan een menselijke fout, zo raakte gisteren al bekend. Volgens een bron dicht bij het onderzoek zou in het seinhuis niet de juiste procedure zijn gevolgd. 

Donderdagavond werd een auto gegrepen door een goederentrein op een spooroverweg in Langdorp. Daarbij kwam een 20-jarige jongen om het leven. Zijn twee passagiers raakten lichtgewond. Op het moment van het ongeval waren de slagbomen niet gesloten en waren de witte lichten in werking. Het parket van Leuven zoekt uit hoe het ongeval is kunnen gebeuren.

Spoorwegbeheerder Infrabel liet al weten dat er bij het ongeval geen sprake was van een slecht functionerende slagboom, maar dat het mogelijk zou gaan om een menselijke fout. Een bron dicht bij het onderzoek meldt nu dat de noodprocedure in het seinhuis mogelijk niet gevolgd werd. 

Procedure die gevolgd moet worden

De goederentrein (die betrokken was bij het ongeval) viel stil onderweg van Hasselt naar Aarschot. Er werd beslist om de trein weg te slepen tegen de officiële rijrichting in, waardoor een bepaalde procedure moet worden gevolgd. Zo moet de machinist van de trein van volgende zaken op de hoogte worden gebracht:

  • dat hij aan de overweg moet stoppen
  • dat hij moet claxonneren
  • dat hij moet afremmen tot 5 kilometer per uur

Maar daar is het mogelijk verkeerd gelopen. Vanuit het seinhuis zou deze procedure niet gecommuniceerd zijn aan de machinist. Daardoor reed de trein aan normale snelheid op het spoor, weliswaar tegen de officiële rijrichting in. De sensoren, die verantwoordelijk zijn voor het openen en sluiten van de slagbomen, konden daardoor niet op tijd het signaal geven dat de slagbomen dicht moesten. Had de trein wel de verplichte 5 kilometer per uur gevolgd, dan waren de slagbomen (door sensoren op het spoor) wel op tijd dichtgegaan. 

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier: 

Video player inladen ...