Video player inladen ...

Ouders na "lichte" straf voor doodrijder dochter: "Alsof onze dochter voor tweede keer is doodgereden"

"Het is alsof onze dochter voor een tweede keer is doodgereden." Zo reageren Patrick en Hilde Verbraekel in "De zevende dag" op de straf die de doodrijder van hun dochter Stephanie deze week te horen kreeg. De verkeersveiligheid in Schaarbeek moet nu eenmaal verbeteren, want ook na de dood van Stephanie blijven hardnekkige hardrijders slachtoffers maken in de Brusselse gemeente.

Patrick en Hilde verloren anderhalf jaar geleden hun dochter Stephanie toen een man haar aanreed met 90 km per uur in een zone 30 in Schaarbeek. Deze week kregen ze te horen dat de doodrijder 250 uur werkstraf kreeg en een rijverbod van 4 jaar. 

Een echte mokerslag voor de ouders. "Zeker omdat de procureur op het proces had uitgesproken dat er een voorbeeldstraf moest volgen. Hij heeft staan vechten voor een zware straf", vertelt Hilde.

Voor Patrick is zijn dochter een tweede keer doodgereden "Die persoon moet voor ons niet naar de gevangenis. Hij gaat er niet beter uit komen. Maar die werkstraf mocht toch wel het dubbele geweest zijn en het rijverbod mocht ook wel wat meer zijn. Zes weken werkstraf, zes weken ergens mee gaan lopen, dat is te weinig."

Dat het parket in beroep ging, gaf wel een kick

Na de uitspraak vernamen de ouders via de pers dat het parket in beroep ging. "We zaten in zak en as, maar het nieuws dat het parket in beroep ging, gaf wel een kick."

Mentaliteitsprobleem

De krant De Morgen praatte dit weekend met enkele hardrijders. Hoofdredacteur Kirsten Bertrand, zelf moeder en inwoner van Schaarbeek, had het in "De zevende dag" over het "mentaliteitsprobleem" in Schaarbeek.

"Je kan het mentaliteitsprobleem in Schaarbeek alleen maar aanpakken met infrastructuuroplossingen. Men heeft nu in de hele gemeente Schaarbeek een zone 30 ingevoerd, maar je moet die afdwingen en dat gebeurt niet. Men heeft jarenlang de auto laten voorgaan op de zwakke weggebruiker. In Vlaanderen is dat al verder gekanteld, in Brussel is men daar nog niet."

"Het gaat om verandering. Het is logisch dat alles in stapjes gaat, en in die zin is het goed dat de zone 30 in Schaarbeek is ingevoerd. Het is een signaal. Maar men moet sneller gaan als je al die ongevallen ziet van de afgelopen weken. Daarnaast zijn er ook veel minder pv's in Schaarbeek dan in Gent: men controleert niet genoeg. En men moet dus ook infrastructuuraanpassingen doen."

Meest gelezen