Christophe Ketels / COMPAGNIE GAGARINE

Helft horecazaken heeft te kampen met tafelschuimers

De helft van de horecazaken kreeg vorig jaar af te rekenen met tafelschuimers, klanten die vertrekken zonder te betalen. Bij een kwart gebeurt het zelfs maandelijks. Dat blijkt uit cijfers van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, die in De Zondag staan.

Vorig jaar werd 51% van de horecazaken minstens één keer geconfronteerd met een geval van tafelschuimerij. Dat is een stijging van één derde in vergelijking met hetzelfde onderzoek van NSZ in 2014. De statistieken van de politie wijzen op dezelfde tendens. De politie stelde in 2017 567 gevallen vast, in 2014 waren dat er 471. 

"En dit is slechts het topje van de ijsberg, want slechts 16% van de feiten wordt daadwerkelijk aangegeven", zegt Christine Mattheeuws van het NSZ. Het NSZ vraagt daarom aan de horecazaken om zoveel mogelijk officieel een klacht in te dienen. Zo kunnen er meer maatregelen genomen worden om slachtoffers te voorkomen.

Meteen betalen

7 op de 10 horecazaken grijpen in om het probleem tegen te gaan. De meeste vragen om op het terras onmiddellijk te betalen. “Het is iets minder commercieel, maar klanten begrijpen dit wanneer ze de reden kennen", zegt Mattheeuws. "Het is helaas onmogelijk om alle klanten in de gaten te houden, want daarvoor zou je een extra medewerker nodig hebben. Ook cameratoezicht kan tafelschuimers afschrikken. Bovendien kunnen de beelden worden gebruikt als bewijsmateriaal."