Brussels Airlines wordt geen lagekostenmaatschappij en krijgt eigen plaats binnen Lufthansa-groep

Brussels Airlines wordt uit de Eurowings-groep gehaald. De Belgische luchtvaartmaatschappij wordt niet meer geïntegreerd in de lagekostenmaatschappij van het Duitse Lufthansa. Dat is vanochtend verrassend aangekondigd op een bijzondere ondernemingsraad bij de Belgische luchtvaartmaatschappij.

Brussels Airlines werd tweeënhalf jaar geleden overgenomen door de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa. Binnen de Lufthansa Group viel Brussels onder de lagekostenmaatschappij Eurowings. Het zag ernaar uit dat Belgische tak zich op termijn ook meer op de onderkant van de markt zou gaan richten. 

Maar dat laatste wordt nu teruggedraaid: Brussels Airlines wordt uit de Eurowings-groep gehaald. Brussels Airlines wordt daardoor geen lagekostenmaatschappij en zal in de toekomst nauwer aansluiten bij de andere maatschappijen van de Lufthansa-groep, zoals Lufthansa, Austrian Airlines en Swiss.

Hoe dit precies zal gebeuren, wordt de komende maanden bekeken. Er zal in het derde kwartaal van dit jaar ook een "turnaroundplan" worden voorgesteld voor Brussels Airlines, staat in een persbericht

(lees verder onder de tweet)

Einde aan onzekerheid

Door de opmerkelijke beslissing van de directie komt er een einde aan tweeënhalf jaar onzekerheid bij het personeel van Brussels Airlines over de koers die hun Duitse werkgever nu zou vliegen met de Belgische luchtvaartmaatschappij. 

Het is nu meteen duidelijk dat de naam Brussels Airlines zal blijven bestaan en niet zal verdwijnen in de Eurowings-groep, waarvoor het Belgische personeel vreesde.

Winst versus verlies

Brussels Airlines doet het vrij goed en maakt al vier jaar op rij licht winst. Eurowings daarentegen doet het veel minder goed en stapelt de verliezen op. Vorig jaar boekte Eurowings 231 miljoen euro verlies. De lagekostenmaatschappij moet tegen 2022 15 procent besparen en zal zich concentreren op korte vluchten binnen Europa. 

De netwerkmaatschappijen van de Lufthansa-groep, waar Brussels Airlines deel van zal uitmaken, moeten ook besparen, zij het minder fors: 1 à 2 procent per jaar. 

Van dat laatste is ook Christina Forster, de CEO van Brussels Airlines, zich bewust. "Ik kondig aan dat we gaan scheiden van Eurowings, maar het eerste dat we moeten doen, is naar de fitness gaan", zo zei ze vanochtend op de bijzondere ondernemingsraad. Desondanks reageren de vakbonden eerder positief.

Goed nieuws

De vakbonden hadden het nieuws niet zien aankomen, zegt Filip Lemberechts van de liberale vakbond ACLVB.  Maar het is volgens hem goed nieuws en het bewijst volgens de vakbonsman dat er de afgelopen maanden goed werk is geleverd bij  Brussels Airlines.

"De beste leerling van de klas mag een bank vooruit", zegt Lemberechts. Tegelijkertijd waarschuwt hij ervoor dat "het de komende maanden werken zal worden om die plaats te behouden".

Ook Anita Van Hoof van de socialistische bediendebond BBTK spreekt van positief nieuws". "Dit is wat het personeel altijd gevraagd heeft sinds de overname."

"Ze pakken Brussels Airlines nu aan als een volwassen maatschappij", zegt Paul Buekenhout van de christelijke vakbond ACV Puls "De CEO heeft vastgesteld dat hier veel competenties zitten, waarin geïnvesteerd moet worden", zei hij.

"Geen marionet"

 Over de Duitse CEO van Brussels Airlines klonk het bij de vakbonden nog dat ze bewezen heeft dat ze tanden heeft en geen marionet is van Lufthansa-topman Carsten Spohr, zoals bij haar aanstelling wel eens werd gezegd.

Wat het aangekondigde "turnaroundplan" betreft, kregen de bonden nog geen precieze doelstellingen te zien. Die oefening zal eerstdaags opgestart worden. "We verwachten tegen eind september meer duidelijkheid", aldus Filip Lemberechts van ACLVB. Maar het personeel zal volgens hem meer gemotiveerd zijn om oplossingen te vinden, nu Brussels Airlines op eigen benen mag staan. De integratie in Eurowings ging voor velen immers niet van harte.

Riadh Bahri: "Het merk Brussels Airlines zal gewoon blijven bestaan"

Video player inladen ...

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen ...