Trap niet in de valkuilen van de huurauto: met deze dingen houdt u maar beter rekening

Heel wat consumenten komen bedrogen uit als ze een auto huren in het buitenland. Er wordt u nadien onterecht schade aangerekend, er komen verborgen kosten boven of de dekking van een bijhorende verzekering blijkt ruim onvoldoende. Net voor de vakantieperiode zet "De inspecteur" de belangrijkste tips en valkuilen op een rij.

1. Boek ik vooraf of ter plaatse?

Best uw huurauto al vooraf boeken? Of toch maar gewoon ter plaatse? In het laatste geval moet u rekening houden met het feit dat u geen keuze zult hebben welke wagen u daar meekrijgt. Rest er enkel nog een grotere wagen? Dan betaalt u ook een "grotere" prijs.

Op voorhand boeken kan u dus tijd en kosten besparen. Bovendien is de verhuurder ter plaatse niet altijd de taal machtig en heeft u minder tijd om de informatie en voorwaarden na te lezen, waardoor u misschien voor verrassingen komt te staan.

2. Waar boek ik dan het best?

Een auto boeken kan via uw reisorganisator of via een website. Bij een reisorganisator kunt u rekenen op de jarenlange ervaring, dus u zult goed geïnformeerd worden over uw boeking. Toch zullen zij vaak dezelfde sites raadplegen die u thuis ook terugvindt.  

De goedkoopste aanbieders hebben vaak geen afhaalpunt in het luchthavengebouw zelf. In dat geval moet u extra tijd en soms extra kosten rekenen voor een shuttlebus of taxi

Via het internet moet je goed opletten of het een koepelwebsite is van verschillende merken of de website een rechtstreekse site is van de aanbieder van huurauto's. Soms kan het interessant zijn om de goedkoopste prijs ook nog eens rechtstreeks uit te rekenen op de website van die aanbieder, zo vervalt misschien ook nog een eventuele commissie. Neem wel de tijd om alle voorwaarden te lezen. 

3. Waar moet ik op letten bij de boeking?

  • Vul het uur wanneer u de auto wilt afhalen zo correct mogelijk in. Komt u de auto veel later afhalen? Dan kan het zijn dat uw wagen niet meer gereserveerd is. Meestal wordt ook uw vluchtnummer gevraagd, zodat de verhuurder wel rekening kan houden met vertragingen. 
  • Kijk ook goed na waar u de auto kunt afhalen. De goedkoopste aanbieders hebben vaak geen afhaalpunt in het luchthavengebouw zelf. In dat geval moet u extra tijd en soms extra kosten rekenen voor een shuttlebus of taxi.
  • Boek op naam van de persoon die alle documenten zal voorleggen en met de auto zal rijden. Soms kunt u wel nog ter plaatse omboeken, maar dat gebeurt meestal niet gratis. Vaak is ook een kredietkaart nodig en is het bedrag dat ze kunnen blokkeren in de kleine lettertjes vastgelegd. U kan uw bank soms vragen dat bedrag tijdelijk op te trekken. Een prepaidkaart wordt meestal niet aanvaard. 
  • Een extra chauffeur nodig? Voor die tweede bestuurder zult u moeten bijbetalen. Het is dus belangrijk dat ook op voorhand aan te geven. 
    Let op! Vaak is dat een grote kost. Dus als u het kunt vermijden, bespaart u wat centen.
  • Bij sommige verhuurbedrijven moet u aanvinken of u jonger dan 26 bent of niet. Er wordt dan meestal een extra kost verrekend voor jonge bestuurders. Soms is er ook een ondergrens, bijvoorbeeld op 21 jaar. En ook een bovengrens bestaat: soms mag u na uw 85e geen auto meer huren. 

4. Moet ik een verzekering nemen?

Wie schade heeft of een ongeval begaat en in de fout is, moet die schade ook vergoeden. Vaak worden er (bovenop de standaard franchise) bijhorende verzekeringen aangeboden, om dat risico te beperken. Bekijk goed de verschillende formules en neem tijd om de voorwaarden te lezen.

Neemt u uw verzekering rechtstreeks bij een aanbieder van huurauto's, dan heeft u het voordeel dat als er een ongeval gebeurt of als er schade is, u geen geld moet voorschieten.

Neemt u een verzekering via een overkoepelende site, dan moet u wel vaak eerst de kosten voorschieten. Let ook op dat u geen dubbele verzekering neemt. Wie er online al één nam, wordt soms aan de balie verleid om er nog één te nemen.

Geen verzekering? Dat risico kunt u nemen, dan moet u gewoon de franchise in acht nemen als u niet in de fout bent. Die ligt meestal rond de €1.250 euro. Als u wel in de fout bent, lopen de kosten uiteraard hoger op.

(Lees verder onder de foto)

5. Moet ik een kredietkaart hebben?

Best wel. Meer nog: veel huurautobedrijven eisen een kredietkaart met een reliëfcode. Dat kunt u terugvinden in de algemene voorwaarden van het huurautobedrijf. Maar banken verwijderen die reliëfcode steeds vaker omdat dat veiliger én moeilijker na te maken is. Vrijwel overal in het binnen- en buitenland kunt u een kredietkaart zonder reliëfcode gebruiken, alleen huurautobedrijven doen moeilijk.

Ofwel krijgt u de auto niet mee en bent u het (eventuele) voorschot kwijt. Ofwel moet u een extra kost betalen met een kredietkaart zonder reliëf. Lees de voorwaarden van het huurautobedrijf goed na en neem indien nodig contact op met uw bank.

6. Waarop moet ik letten bij het ophalen van de wagen?

  • De wagen die u boekt, is niet per se de wagen die u zult meekrijgen. Dat hangt af van wat er op dat moment beschikbaar is. U moet wel minstens een auto krijgen die even groot is als de voorkeur die u op voorhand aangaf. En als u een grotere auto meekrijgt, mag daar geen meerprijs voor aangerekend worden.
  • Laat u geen extra verzekering aanpraten, als u er vooraf al een nam via de boekingssite. 
  • Betaal ook niet meer voor de auto dan u vooraf in de boeking heeft vastgelegd. Voor dat bedrag moet u ook de auto meekrijgen. Print ook vooraf de documenten, zodat u die bij een discussie kunt voorleggen. 
  • Let op dat er sowieso nog een bedrag wordt vastgezet als waarborg via uw kredietkaart. Afhankelijk van de bijhorende verzekering kan dit bedrag hoger of lager liggen. Bekijk ook of de limiet van uw kredietkaart tijdelijk aangepast moet worden via uw bank. 
  • Zorg dat u drie documenten bij u hebt, allemaal op naam van dezelfde persoon (vaak de persoon die ondertekent en boeking deed): een kredietkaart, een rijbewijs en een identiteitskaart. Let op! Soms wordt ook naar uw boardingpass gevraagd. 
  • Vertrek niet snel-snel. Vraag de medewerker van het verhuurbedrijf om mee de auto te controleren op krassen en deuken. Neem ook foto's van de auto, eventueel met een horloge of kalender erbij, zodat u de dag van de foto kan bewijzen. Zo hebt u bewijzen in handen van de schade aan de wagen bij ontvangst, zelfs bij kleine akkefietjes. Laat u niet weglachen door het personeel dat dat misschien overdreven vindt. Achteraf heeft u vaak met andere bedienden te maken die misschien de schade toch in uw schoenen willen schuiven. 

Foto's maakt u best altijd, ook als er wél iemand aanwezig is. Het is het beste bewijs als er achteraf toch nog geld wordt afgehouden

7. Waarop moet ik letten als ik de wagen weer inlever?

  • Zorg dat iemand van de maatschappij met u de wagen nakijkt. Is er niemand aanwezig omdat u de auto terugbrengt buiten de openingsuren van het verhuurkantoor? Zorg dan dat u nog tijd hebt om duidelijk foto's te maken van de wagen op de plek waar u die hebt achtergelaten. Die foto's maakt u best altijd, ook als er wél iemand aanwezig is. Het is het beste bewijs als er achteraf toch nog geld wordt afgehouden. Ga hier niet licht over! Dit is de meestgehoorde klacht over autoverhuurbedrijven.
  • Laat op papier zetten dat de wagen goed nagekeken werd en dat u recht hebt op teruggave van de waarborg. U kunt nooit zeker genoeg zijn.
  • Moet u de wagen buiten het luchthaventerrein binnenbrengen? Reken dan extra tijd zodat u zeker uw vlucht niet mist.

8. En als ik toch problemen heb?

Laat u zeker niet doen. Als u zeker bent dat er onterecht kosten worden afgehouden, weet dan dat u vaak via uw kredietkaartverlener een klacht kunt indienen en uw geld kunt recupereren. Voor problemen binnen Europa kunt u ook terecht bij het Europees Centrum voor de Consument. Ook bij "De inspecteur" op Radio 2 kunt u terecht.  

Het is aan te raden om de Travel App van het ECC te downloaden op uw smartphone voor vertrek. Met die app kunt u zich in elk land verstaanbaar maken. Je voert het probleem in het Nederlands in, de app zoekt op wat uw rechten zijn als consument en vertaalt die informatie naar een bepaalde taal. De app werkt ook zonder wifi.