Dit is geen nieuwe flitspaal, maar een laser die analyseert wat uw auto écht uitstoot

Geavanceerde lasertoestellen staan deze maand langs Vlaamse wegen om te meten wat de voorbijrijdende auto's en vrachtwagens nu écht uitstoten. Vier jaar na het uitbreken van het schandaal met sjoemelsoftware bij Volkswagen gaat de Vlaamse overheid de echte uitstoot vergelijken met wat autoconstructeurs op papier beweren.

Wie de afgelopen weken met de auto in Brugge, Gent, Antwerpen of op de E40 in Erpe Mere is geweest, is mogelijk onder een nieuw mobiel toestel doorgereden dat aan een constructie over de weg hangt. Dit zijn geen flitspalen, maar laserscanners die de uitstoot van uw auto analyseren.

Deze scanners werken op basis van laserstralen, legt projectleider Roel Vaneerdeweg uit. “Die stralen worden van boven naar beneden geprojecteerd, op een reflecterende strip die op het wegdek is aangebracht. Door de weerkaatsing van dat laserlicht te analyseren kunnen we bepalen wat de concentratie is van een heleboel schadelijke gassen: stikstofoxiden, CO2, CO, koolwaterstoffen, maar ook fijnstof.”

Nummerplaat

In het toestel zit ook een camera die meteen de nummerplaat van de voorbijrijdende voertuigen scant. Op basis daarvan weet het toestel welk type voertuig (merk, model, motorisatie) er onder de scanner door is gereden. Vervolgens wordt de gemeten uitstoot vergeleken met wat het bewuste voertuig volgens de constructeur uitstoot.

Het dieselschandaal bij Volkswagen heeft ons geleerd dat die cijfers aanzienlijk kunnen verschillen. “De laboratoriumtesten van de constructeurs geven niet altijd goed weer wat de uitstoot is als je effectief rondrijdt”, zegt Roel Vaneerdeweg. “Door de meting uit te voeren op de weg, kunnen we een veel beter beeld krijgen van de werkelijke uitstoot.”

Anoniem

Wie denkt dat vadertje Staat weer een nieuwe manier zoekt om belastingen of boetes te innen mogen we geruststellen. “Het is niet de bedoeling om de resultaten terug te brengen naar wie met het voertuig rijdt”, zegt projectleider Vaneerdeweg. “De resultaten worden geanonimiseerd, gegroepeerd per voertuigtype en op basis daarvan wordt de analyse gedaan.”

De meetresultaten zullen gebruikt worden in een ruimere studie. “Het is de bedoeling om de emissies in kaart te brengen, te analyseren en te bekijken of er maatregelen kunnen genomen worden naar bijvoorbeeld constructeurs als voertuigen in de praktijk veel meer blijken uit te stoten”, legt Brigitte Borgmans van het Vlaams Departement Omgeving uit. De resultaten van de studie zullen in het voorjaar van 2020 worden bekendgemaakt.

Het is overigens de eerste keer dat de uitstootscanners op deze schaal worden ingezet. “De techniek heeft zijn nut al bewezen in het buitenland, maar we zijn de allereersten die het in België toepassen en het is ook de eerste keer dat dit wordt toegepast op wegen met een heel groot verkeersvolume, zoals snelwegen”, aldus Roel Vaneerdeweg.

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...