Video player inladen...

VRT NWS volgde 4 startende leerkrachten 1 schooljaar lang: "Jammer dat we niet kunnen blijven"

VRT NWS heeft een jaar lang vier startende leraren gevolgd in hun eerste jaar voor de klas. Het was een bewogen jaar, vertellen ze, met heel mooie maar ook heel moeilijke momenten. Vooral de onzekerheid of ze volgend schooljaar wel opnieuw kunnen starten, noemen ze frustrerend. 

Liam, Rani, Pauline en Lissette studeerden precies 1 jaar geleden af aan de hogeschool Odisee in Aalst als leerkrachten in het basisonderwijs. Vanaf oktober waren ze allemaal aan het werk en ze hebben ontzettend veel bijgeleerd dit eerste werkjaar. Maar ondanks hun harde werk heeft maar één van hen de verzekering dat hij volgend jaar opnieuw aan de slag kan in dezelfde school. 

Je bent overal toch wat het buitenbeentje, ook al is dat zeker niet zo bedoeld

Pauline Moens, leerkracht via het lerarenplatform

Om startende leraren alvast in hun eerste schooljaar werkzekerheid te geven, gingen in oktober voor het eerst de lerarenplatforms van start. Pauline kon via dit platform een jaar lang aan de slag. Haar hoofdschool, ook wel ankerschool genoemd, lag in Gijzegem. 

Vandaaruit werd Pauline ingezet om vervangingen te doen in de andere scholen van dezelfde scholengemeenschap. Ze verving er dan zieke of afwezige leerkrachten.

Aanvankelijk vond Pauline deze afwisseling van verschillende opdrachten in verschillende klassen en scholen de beste manier om veel ervaring op te doen. Maar nu, na één jaar,  blikt ze toch met gemengde gevoelens terug.  

Video player inladen...

Het was een bewogen jaar. Ook al omdat de twijfel blijft: had ik niet moeten voortstuderen?

Liam Vanderperren, leerkracht eerste leerjaar

Liam had als enige van onze vier starters wel een eigen klasje: een eerste leerjaar in basisschool De Kiem in Wambeek. Maar toch had hij het ook niet altijd makkelijk. Het is niet alleen lesgeven, er komt echt wel veel bij kijken, vertelt hij.

Video player inladen...

Mijn collega met wie ik samen lesgaf in het eerste leerjaar, was een erg belangrijke steun voor mij

Rani De Backer, halftijds leerkracht eerste leerjaar en zorgjuf

Dat de job van leraar heel boeiend is en veel voldoening geeft, vinden alle vier de starters. Maar het is ook complex en heel vermoeiend, zeggen ze. "Zeker als je als jonge, nog onervaren leerkracht ook mee verantwoordelijk bent voor de ondersteuning van het zorgbeleid op school", vertelt Rani. 

"Dat deel was voor mij helemaal nieuw. En dus kon ik wel wat hulp gebruiken. En die kreeg ik ook volop van mijn collega in het eerste leerjaar waar ik samen mee voor de klas stond, het zogenoemde team-teaching."

Video player inladen...

Dat ik te horen kreeg dat ik hier volgend jaar niet kan blijven, was voor mij het moeilijkste moment

Lissette Ramos Chavez, zorgjuf en juf peuterturnen

Maar wat zijn de vooruitzichten voor volgend schooljaar voor de vier startende leraren? Liam stapt volgend schooljaar over naar het zesde leerjaar en daar is hij blij mee. "Ik denk dat die grotere kinderen me nog beter gaan liggen dan mijn kleine eerstejaartjes", zegt hij. 

Rani is nog onzeker of ze volgend schooljaar op haar school kan blijven. Maar ze heeft nu al voor zichzelf uitgemaakt dat ze volgend jaar via afstands­onderwijs opnieuw gaat studeren: na kleuterjuf, nu voor leerkracht lagere school. "Het zal mijn kansen op werk alleen maar vergroten", denkt ze. 

Ook Pauline en Lissette zijn al opnieuw aan het solliciteren en hopen snel goed nieuws te krijgen. "Want dat was dit jaar toch voor mij het moeilijkste moment", vertelt Lissette, "het bericht dat ik hier niet kan blijven."

Video player inladen...

Welk advies hebben deze vier starters voor de jongeren die nu in juni zijn afgestudeerd als leerkracht?

Video player inladen...