Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

Opnieuw een probleem ontdekt bij Boeing 737 MAX

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft een nieuw potentieel risico geïdentificeerd dat vliegtuigmaker Boeing moet oplossen voordat de toestellen van het type 737 MAX weer de lucht in mogen. Dat heeft de FAA laten weten, zonder daarbij het exacte probleem te benoemen. De toestellen staan al sinds maart wereldwijd aan de grond.

Het euvel kwam vorige week tijdens een test in een simulator aan het licht. De FAA zegt niet om welk probleem het precies gaat. Het zou opnieuw een computerfout zijn. Volgens experts is het niet duidelijk of het probleem met betere software kan worden opgelost.

Als gevolg van de ontdekking zit een zogenoemde certificeringstest van de Boeing 737 MAX er op korte termijn niet in. Dat is een reeks van tests die een toestel moet doorstaan alvorens het de toestemming krijgt om te mogen vliegen. Alle 737 MAX-toestellen worden momenteel om veiligheidsredenen aan de grond gehouden na twee dodelijke ongelukken in een half jaar tijd.

Boeing liet in een verklaring weten dat het nauw samenwerkt met de FAA om potentiële risico's aan het licht te brengen en op te lossen. Ook de vliegtuigbouwer zelf liet zich niet uit over de details.

Allerlei problemen

Het bedrijf werkt aan nieuwe software voor het zogenoemde MCAS-systeem. Dat duwt de neus van het toestel automatisch naar beneden als het te snel stijgt. Een probleem met de sofware speelt allicht een rol bij beide ongelukken.

In april is nog een ander extra softwareprobleem ontdekt. Volgens Boeing ging dat om "een relatief klein probleem" waarvoor al een oplossing voorhanden was. Ook een ander euvel met panelen aan de voorkant van de vleugels van sommige toestellen kon eenvoudig worden verholpen.

Twee ongelukken in een half jaar

Eind oktober vorig jaar stortte een Boeing 737 MAX van de Indonesische maatschappij Lion Air neer in de Zee van Java, waarbij 189 personen om het leven kwamen. Op 10 maart stortte een Boeing 737 MAX-toestel van Ethiopian Airlines neer met 157 personen aan boord. Zij kwamen allemaal om het leven.

Beide toestellen waren nog maar enkele maanden voordien geleverd aan de luchtvaartmaatschappijen. Sinds de crash half maart staan alle toestellen van het type 737 MAX wereldwijd aan de grond, in afwachting van meer duidelijkheid.

De Boeing B-737 MAX 8 werd in 2011 gelanceerd als antwoord op een nieuw vliegtuig van concurrent Airbus en is nog maar sinds 2017 in commercieel gebruik. Wereldwijd zijn er al 5.000 toestellen van besteld, waarvan 350 al opgeleverd zijn.