Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

Alcohol verboden of strengere milieu­nor­men: met deze verkeersregels in het buitenland moet u rekening houden

Wie met de wagen in het buitenland rijdt, moet rekening houden met specifieke verkeersregels in de buurlanden. Zo moet u in Duitsland  meer afstand houden tegenover uw voorligger en zijn de milieunormen in Frankrijk strenger dan bij ons. Wie zondigt, riskeert een fikse boete.

Met twee maanden zomervakantie in het vooruitzicht, start traditioneel ook de uittocht op onze wegen. De autovakantie blijft populair. Maar wie rijdt in de buurlanden moet rekening houden met een aantal specifieke verkeersregels. VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman lijst ze voor u op. Gedetailleerde informatie kan u verkrijgen bij de automobielorganisaties Touring en VAB.

Duitsland

Het is een grote frustratie van veel Belgen, bumperkleven. De achterligger die gevaarlijk dicht achter u rijdt. U doet het beter niet in eigen land, maar al zeker niet in Duitsland. Daar is het op de snelwegen verplicht om voldoende afstand te houden tegenover de voorligger.

Hoeveel moet die afstand dan zijn? Het is een eenvoudig rekensommetje, namelijk de helft van de gereden snelheid. Wie 100 kilometer per u rijdt, moet minstens 50 meter afstand houden tegenover zijn voorligger. En de politie is waakzaam, ze controleert regelmatig met de hulp van de camera's. En voor wie betrapt wordt: de boetes zijn stevig.

Frankrijk

Frankrijk blijft traditioneel één van de toplanden voor een autovakantie. Maar in de hoofdstad Parijs zijn er specifieke voorwaarden welke auto's waar mogen rijden. Dieselwagens met euronorm 2 of minder mogen niet langer op de stadring, de périphérique, rijden. Daarmee zijn de milieuregels in Parijs de strengste van Frankrijk. Wie met een oude diesel in de stad moet zijn, heeft een milieuvignet nodig dat minstens tien dagen op voorhand moet worden aangevraagd.

Noord- en Oost-Europa

Alcohol en rijden gaan eigenlijk nooit samen. Maar in sommige Noord- en Oost-Europese landen ligt de toegelaten promille lager dan bij ons. In sommige landen, bijvoorbeeld in Tsjechië en Slowakije is er zelfs een nultolerantie. Wie toch zondigt, weet dat de boetes vaak hoger zijn dan bij ons.