NMBS herziet plannen voor "afgeslankte renovatie" van Gent Sint-Pieters

De NMBS herziet haar afgeslankte plannen voor een renovatie van het station Gent Sint-Pieters. De Gentse burgemeester Mathias De Clercq (Open VLD) heeft daarover overlegd met CEO Sophie Dutordoir van de NMBS, en er komt nu toch een overkapping van de sporen 1 tot en met 7 en er wordt ook gezorgd voor vlot bereikbare ondergrondse fietsstallingen.

"We kunnen nu weer vooruit met aangepaste plannen die een stad als Gent waardig zijn", reageert burgemeester De Clercq bij Radio 2. "Er wordt nu vanuit de NMBS gewerkt aan nieuwe plannen met een kwalitatieve overkapping van de perrons die architecturaal aansluit bij de al gebouwde overkapping en met vlot bereikbare en comfortabele ondergrondse fietsstallingen."

In september vorig jaar herzag de NMBS haar renovatieplannen voor het Sint-Pietersstation. Om budgettaire redenen zouden de sporen 1 tot en met 7 niet meer worden overkapt zoals dat al gebeurd is voor de sporen 8 tot en met 12. De Stad Gent was het daarmee niet eens en schreef daarover een brief aan minister van Mobiliteit François Bellot (MR).

Nu is er dus een doorbraak. "De neuzen staan weer in dezelfde richting en een positieve dialoog heeft geleid tot oplossingen", aldus Mathias De Clercq. "Dit is heel positief voor Gent en de vele gebruikers van het Sint-Pietersstation." Gent Sint-Pieters is het drukste station van Vlaanderen, met elke dag zo'n 56.000 opstappende reizigers. 

het station zal volledig vernieuwd zijn tegen 2027

Dimitri Temmerman (NMBS)

De NMBS moet begin volgend jaar een nieuw aanvraagdossier indienen, maar het zal nog jaren duren voor het station volledig is afgewerkt. "Qua timing zullen we de tweede fase van de werken starten in de loop van 2020 en het station zal volledig vernieuwd zijn tegen 2027", zegt Dimitri Temmerman.

In maart besliste de Kamer dat het Rekenhof moet bekijken of er onregelmatigheden zijn gebeurd in het nu al jaren aanslepende dossier van de renovatie van Gent Sint-Pieters. De werkzaamheden daarvoor begonnen al in 2005 en moesten eigenlijk tegen 2020 afgerond zijn. Door de vele vertragingen zijn de kosten intussen flink opgelopen.