Video player inladen...

Bedrijven langs A12 willen overheid aanklagen voor te lange files

De vereniging Handel en Industrie Wilrijk-Aartselaar (HIW) heeft meer dan 150 bedrijven langs de A12 een brief gestuurd met de vraag om een advocaat in te schakelen tegen de Vlaamse overheid. Volgens het HIW zijn de files toegenomen sinds het Agentschap Wegen en Verkeer de verkeerslichten heeft aangepast. “Moet er nu echt een bedrijf failliet gaan voor er iets gaat veranderen?”

Eerder dit jaar werden de verkeerslichten op de A12 in Wilrijk en Aartselaar aangepast. De bedoeling was om de auto’s van en naar Antwerpen vlotter te laten doorrijden en om de weg verkeersveiliger te maken. Die opdracht is mislukt, vindt Luc Groven van HIW. “Door de lichten aan te passen op de A12, zoeken mensen naar sluipwegen. Daardoor zijn de zijstraten en de omliggende stadscentra onveiliger geworden.”

Vacatures niet ingevuld

Ook de bedrijven hebben het moeilijk met al dat stilstaand verkeer. Ze maken verlies en daarnaast krijgen ze een heel aantal vacatures niet ingevuld omdat toekomstig personeel de ligging niet aantrekkelijk vindt. HIW wil dat het Agentschap Wegen en Verkeer de situatie zo snel mogelijk aanpakt. Daarom hebben ze 150 bedrijven een brief gestuurd met de vraag om samen een klacht in te dienen.

Ondertussen heeft HIW al enkele voorstellen gedaan. “Wij denken dat noodbruggen een oplossing kunnen bieden. Dat heeft al eerder gewerkt bij de heraanleg van de Antwerpse ring”, zegt Luc Groven. Op korte termijn wil hij dat de verkeersregels opnieuw worden aangepast naar hoe het vroeger was.

Bij het Agentschap Wegen en Verkeer zijn ze verrast met de actie van HIW. “We zijn al lange tijd in overleg met de gemeentebesturen en de bedrijven.  Het feit dat de bedrijven nu deze actie willen ondernemen, is jammer en draagt niet bij tot een oplossing”, zegt woordvoerder Jef Schoenmaekers.

Tunnels?

Het Agentschap Wegen en Verkeer laat weten dat ze de optie van de noodbruggen al onderzocht heeft, maar dat het moeilijk haalbaar is. “Technisch is het zeer moeilijk, maar verder lijkt het ons ook geen goede oplossing voor de bedrijven. Door zo’n noodbruggen kunnen vrachtwagens de bedrijventerreinen moeilijk op- en afrijden.” Ze bekijken nu in welke mate de oude verkeersregels kunnen terugkeren zonder de weggebruiker in gevaar te brengen.

Momenteel loopt er ook een studie om te kijken of er op de belangrijkste kruispunten van de A12-tunnels kunnen komen. Als dat kan, zal dat ten vroegste in 2022 gebeuren.  

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen...