Video player inladen...

Volvo zet eerste auto's op rechtstreekse trein van Gent naar China

Voor het eerst vertrekt een rechtstreekse trein met auto's van Volvo in Gent naar China. De autobouwer zal vanaf nu de rechtstreekse spoorverbinding tussen North Sea Port en de Chinese stad Xi'an twee keer per week gebruiken, goed voor 100 treinen die in totaal zo'n 25.000 auto's per jaar naar China zullen brengen.

Vanuit de Volvo-fabrieken in China werden al langer auto's met de trein naar België gebracht.  Nieuw is dat er nu omgekeerd ook Europese Volvo's vanuit Gent met een rechtstreekse trein naar China worden gebracht. 

De trein die nu vertrekt, rijdt met een lading van 180 Europese XC90’s, V90’s en V60's naar Xi'an, een stad op een goeie 1.000 kilometer van Peking en ruim 10.000 kilometer van Gent. Het is meteen de start van de rechtstreekse spoorverbinding tussen North Sea Port (de fusiehaven van Gent, Terneuzen en Vlissingen) en China.

Met de nieuwe spoorverbinding zullen er dit jaar nog zo'n 10.000 Volvo's vanuit Gent naar China worden getransporteerd. Omgekeerd komen er dit jaar nog zo'n 13.000 auto's vanuit China naar Gent. In de toekomst zullen er jaarlijks zo'n 25.000 auto's vanuit Gent naar China worden gevoerd en vice-versa.

(Lees verder onder de kaart.)

Zonder omweg

De trein tussen North Sea Port en Xi'an , via Polen, zal 22 dagen onderweg zijn. "In vergelijking met het transport via schepen of de weg zal de doorlooptijd naar de klanten in China met de helft verminderen", zegt Stefan Fesser, CEO van Volvo Car Gent.  

Die doorlooptijd is één van drie redenen voor Volvo geen schepen meer te gebruiken om auto's naar China maar treinen. Daarnaast is transport per trein volgens Volvo ook goedkoper en milieuvriendelijker dan zeeschepen.

(Lees verder onder de foto van de locomotief die op de spoorlijn tussen Gent en China zal rijden.)

Zo'n lange treinverbinding  voorzien is geen sinecure omdat de trein langs vele landen moet rijden, met allerlei douaneformaliteiten van dien.

Daarnaast zijn er ook praktische zaken waarmee rekening moet worden gehouden. Daarom worden de auto's vanuit Gent eerst met een zogenoemde roro-trein, naar Polen gebracht. Roro staat voor roll on-roll off: de auto’s worden er in Gent op gereden en in Polen worden ze er weer af gereden. 

Aan de grens met Rusland worden de auto’s vervolgens in containers gestopt en op een andere trein gezet. Vanuit Rusland rijdt de trein helemaal tot in China.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" en lees verder onder de video:

Video player inladen...

Retourtrein

Als de Europese auto's in China gelost zijn, worden in dezelfde containers in China gebouwde Volvo’s geladen. Daarna rijdt de trein weer naar Polen, waar de auto’s weer op een roro-trein worden gezet die op zijn beurt weer naar Gent doorrijdt.

Tot nu toe werden Europese Volvo’s vanuit Gent met vrachtwagens naar Zeebrugge gebracht. Daar werden ze op grote zeeschepen geladen die helemaal naar Shanghai voeren. 

Twee fabrieken in China

Vanuit China werden eerder al Volvo's naar Gent gebracht met de trein. Volvo heeft namelijk twee autofabrieken in China: in het noorden en in het midden van het land. De auto’s die in het noorden werden gebouwd - de S90-modellen die veel populairder zijn in China dan in West-Europa - kwamen al per trein naar Gent. 

De auto’s uit het midden van China kwamen per boot onze kant op: eerst met een kleinere boot via de Jangtse-rivier en dan met een zeeschip vanuit Shanghai naar de haven van Zeebrugge.

5.000 vrachtwagens

Volvo Cars gebruikt het spoor steeds meer.  Sinds februari vertrekken  er twee treinen per week vanuit Gent naar Milaan en terug. Sinds april 2018 gebruikt de autobouwer ook tweemaal per week de treinverbinding  tussen de haven van Zeebrugge en Schwertberg in Oostenrijk. 

Samen met de nieuwe verbinding naar China halen die jaarlijks zo'n 5.000 vrachtwagens van de weg. De auto's moeten onderweg wel een aantal keer worden overgeladen omdat de trein door landen rijdt waar telkens andere spoorbreedtes worden gebruikt.

Antwerpen - China

Vorig jaar werd aangekondigd dat er één à twee keer per maand een rechtstreekse goederentrein zou gaan rijden tussen de Antwerpse haven en China.

Maar nadat er één rechtstreekse trein gereden had, is dat verder niet meer gebeurd. Wel zijn er dagelijks onrechtstreekse transporten via verschillende tussenstations in Oost-Europa.