Video player inladen...

Ook de Franse Gendarmerie komt naar België: hoe streng zijn de veiligheidsmaatregelen voor de Tourpassage?

Een gigantisch sportevenement als de Tour in (en rond) Brussel, dat leidt onvermijdelijk tot extra veiligheidsmaatregelen. Al lijkt het op het eerste gezicht nog mee te vallen en is er niets uitzonderlijks, laat staan draconisch, aan de hand. Opvallend: Franse "gendarmes" staan de organisatie en de renners bij op Belgisch grondgebied.

Brussel is komend weekend de thuisbasis van de Tour de France. Dat betekent dat heel de wereld toekijkt, dat er een vlekkeloos koersverloop moet zijn én dat de stad overbevolkt zal zijn (er worden zowat 1 miljoen toeschouwers verwacht). Gevolg, meer dan ooit is veiligheid belangrijk in de hoofdstad, het is alle hens aan dek. Maar alle veiligheidsdiensten prediken rust. 

Op zaterdag start de eerste etappe in hartje Brussel (officieus dan toch, de échte start ligt in Molenbeek), de aankomst is aan het Kasteel van Laken. Op zondag rijdt het peloton in de vorm van een ploegentijdrit van de Coudenberg naar het Atomium. Kortom, de stad ligt plat, de stad zal bruisen door de renners, de toeschouwers en de sfeer errond. "Maar de politie is er helemaal klaar voor, we zijn op alles voorbereid en we zijn met een maximum aan politiemensen aanwezig op het terrein", zegt Ilse Van de keere, van de Brusselse politie.

En wat houdt dat in? "Iedereen werkt, behalve de politiemensen die grote vakantie hebben. De overgrote meerderheid wordt voor de Tour ingezet op en rond het parcours. Een minderheid houdt zich bezig met de dagelijkse opdrachten. Over hoeveel mensen dat exact gaat, kunnen we niet meedelen." 

Laat de auto beter thuis en gebruik het openbaar vervoer

Ilse Van de keere, politie Brussel Hoofdstad Elsene

Het is alle hens aan dek, bevestigt Van de keere: "Er springen ook politiemensen van naburige zones bij, naast leden van de federale politie. Die laatste zijn vooral ook nodig voor de eerste rit, die via Charleroi en Geraardsbergen terugkeert naar de hoofdstad. We besteden bijzondere aandacht aan de vertrek- en aankomstzones van de etappes want daar verwachten we veel volk."

Zijn er dan extra maatregelen? Van de keere sust: "Zoals altijd is er een risicoanalyse gemaakt. We hebben de mogelijke terreurgevoelige plekken bekeken. We hebben ook gekeken naar plaatsen waar wel eens té veel volk kan verzamelen. Maar aandachtspunt nummer één is mobiliteit. Want we sluiten de stad zo goed als af voor de auto's. Met de auto naar Brussel komen om de Tour te bekijken, raden we ten stelligste af. Het openbaar vervoer is dé aangewezen manier om er te geraken, de NMBS en de MIVB hebben ook extra inspanningen geleverd, in de vorm van extra treinen en gratis metrotickets."

Terreurniveau 2 is afgekondigd, dus er is geen reden tot ongerustheid

Maar toch: de combinatie Tour, Brussel, veel volk en talloze media: het is iets waar iemand met slechte bedoelingen op verlekkerd is. Dus wat met terreur? "Wij nemen maatregelen volgens het terreurniveau dat het OCAD (Orgaan voor de Coördinatie en de Analyse van Dreiging) instelt. Niveau 2 is afgekondigd (niet direct aanwijzingen voor terreurdreiging, red), dus doen we het nodige. Maar er is geen reden tot ongerustheid."

Nog tips voor de vele koersfans? "Geen pyrotechnisch materiaal, zoals vuurwerk of Bengaals vuur. Toeschouwers komen best niet op het parcours, maar blijven beter aan de kant. Extra aandacht best ook voor kinderen die mee zijn. Huisdieren laat je beter thuis.  En vooral: gebruik het openbaar vervoer, laat de auto thuis."

Hallo OCAD? En wat zegt het Crisiscentrum?

Bij het OCAD heeft men de situatie bekeken, een volledig logische procedure bij grote evenementen is dat. Maar daar houdt men de lippen op elkaar. In de omgeving van de informatiedienst is te horen dat er inderdaad geen aanwijzing is dat er groot gevaar dreigt. Iets wat de hoofdstedelijke politie dus bevestigt.

Ook bij het Nationaal Crisiscentrum blijft men rustig: "Wij nemen geen extra maatregelen. Er is iemand stand-by. De veiligheid zit bij de lokale politie en die hebben we alle steun gegeven. En neen, we hebben geen contact gehad met het OCAD, dus willen we de rust bewaren", klinkt het bij woordvoerder Benoit Ramacker.

Gendarmerie Nationale "bezet" de Belgische wegen

De Franse rijkswacht neemt enkele dagen onze wegen in. Al klinkt dat groter en spectaculairder dan het is. Philippe Beke, Directeur Operaties bij de federale wegpolitie Brabant, weet er alles over: "Het is juist, de Gendarmerie Nationale staat ons bij. Maar sowieso zijn die rijkswachters op de motor altijd mee als de Tour-karavaan naar het buitenland vertrekt."

"Op zich is dat niet zo speciaal, het is zelfs eerder handig. Want die motards zijn het gewoon om het peloton en de organisatie bij te staan op moeilijke momenten, bij obstakels of vreemde manoeuvres, het is echt hun stiel. Wij kunnen daar alleen maar handig gebruik van maken. Maar het is niet zo dat de Fransen plots baas zijn over onze wegen, natuurlijk niet."

Gendarmerie Nationale met 40 motoren, federale politie met 30, meestal in duo 

Philip Beke, Directeur Operaties federale wegpolitie Brabant

Al sinds oktober vorig jaar is er overleg tussen de Gendarmerie en de federale politie: "We hebben veel vergaderd, alles in detail bekeken en we zijn er helemaal klaar voor om alles perfect te laten verlopen. De Gendarmerie rijdt in België rond met zowat 40 motoren, wij zullen met ongeveer 30 zijn. En meestal zul je een Fransman en een Belg tezamen zien rijden, in duo dus. Voor, achter of naast het peloton."

Wat het moeilijkste is? "Het is misschien verbazend, maar het niet zozeer de koers zelf. Wél het tijdstip tussen de passage van de publiciteitskaravaan en de eerste renners. Daar zit al gauw anderhalf uur tussen en dan het parcours vrijhouden én de situatie controleren, dat is niet evident. Maar het lukt wel", zegt Beke.

Paleis schept extra moeilijkheden voor tv-ploegen

Het Paleis van Laken is een hoogst gevoelige locatie en daardoor gelden er strenge veiligheidsmaatregelen. Er is een no-flyzone boven Laken: vliegen boven de koninklijke residentie is dan ook verboden. Dat is ook tijdens de Tour zo. Wat een extra moeilijkheid betekent voor de cameraploegen en vooral voor de helikopters die het Paleis en alles wat errond ligt niet in beeld mogen brengen. Het wordt dus een heuse uitdaging voor de cameralui en televisieregisseurs.

Herbekijk hieronder de reportage in "Het Journaal":

Video player inladen...