Boekenplatform “Bookaroo” wil concurreren met bol.com in Nederland, Vlaamse boekhandels reageren afwachtend

In Nederland is “Bookaroo” van start gegaan, een website waar de klant boeken kan bestellen rechtstreeks bij de boekhandelaar in de buurt. Na drie dagen is er sprake van duizenden bestellingen. Voorlopig niet vanuit Vlaanderen, waar het systeem nog niet bestaat. Boekhandels bij ons bekijken het experiment met interesse, maar ook met scepsis.

Het is een oude klacht van boekhandels: lezers bestellen hun boeken online en komen minder vaak langs. Waardoor boekhandels het moeilijk krijgen, misschien zelfs de deuren moeten sluiten, wat tot nog meer online bestellingen leidt.  “Bookaroo” wil daar tegen ingaan en “een alternatief bieden”, zegt Toine Donk, die samen met Daniel Van der Meer van uitgeverij Das Mag het initiatief nam.

Bookaroo” combineert online kopen met lokaal winkelen. Wie op “Bookaroo” een boek bestelt, krijgt dat geleverd van de dichtstbijzijnde boekhandel. Als die het boek niet op voorraad heeft, dan komt een volgende boekhandel in zicht. De klant moet met andere woorden niet zelf op zoek en krijgt het boek thuisgestuurd één werkdag na de bestelling. Het grote verschil met bol.com, dat rechtstreeks uit de groothandel put: ook de boekhandelaar houdt er iets aan over. "Bookaroo" krijgt zelf 5% van elke bestelling.

Het platform “Bookaroo” zit in een testfase. Na drie dagen zijn er al 3.000 bestellingen, zegt initiatiefnemer Toine Donk, “veel meer dan verwacht.” Er moest zelfs extra serverruimte worden voorzien. Het doel is 10.000 bestellingen in twee weken. “We willen testen of hier behoefte aan is, daarna bekijken we of we ook naar Vlaanderen komen."

De reacties van Nederlandse lezers, boekhandelaars en schrijven lopen uiteen. Sommige bestellingen blijken toch van ver te komen, maar andere boeken worden dan weer per bakfiets geleverd. Sommige boekhandels vragen klanten om toch nog de eigen webshop te gebruiken.

Bol.com beconcurreren door bol.com te kopiëren?

Vlaamse boekhandels kijken met interesse naar het experiment, maar ook met enige scepsis. “Het is raar om bol.com te beconcurreren … door bol.com te kopiëren,” vindt Maartje Swillen van de Leuvense boekhandel Boekarest. “Wij zijn niet per se het idee genegen dat elk boek thuisgebracht moet worden.”

Maartje Swillen zweert bij de echte boekhandel, met advies aan de klanten. Een eigen webshop heeft Boekarest niet. Terwijl we telefoneren, staat Swillen in de winkel. Het gesprek wordt onderbroken om klanten bij te staan, want die komen op de eerste plaats.

“Tijd is inderdaad het grote probleem,” volgens Steven Van Ammel van boekhandel Passa Porta in Brussel. “Een boekhandelaar moet zelf toehappen voor zo'n “Bookaroo”-bestelling en die kunnen tot 22 uur binnenlopen.” Ook de bestelde boeken op de bus doen kost tijd en geld, “dat zijn de verborgen kosten”, zegt Van Ammel. Zijn collega Ludovic Bekaert beaamt: “Het beroep van boekhandelaar is toch niet achter een pc zitten en boeken inpakken en opsturen?”

Ik wil gewoon met klanten praten

De Vlaamse en Brusselse boekhandelaars vrezen dat de strijd met bol.com niet te winnen is. Dat platform zit commercieel en logistiek te sterk in elkaar. Het argument van “Bookaroo” dat online-bestellers mogelijk later echte fysieke klanten worden “kan ook omgekeerd uitpakken,” vreest Ludovic Bekaert. “Misschien komen ze dan helemaal niet meer naar de winkel.” 

Afwachten wat er op wat langere termijn gebeurt, voorbij deze testfase, is de visie van de boekhandelaars. Steven Van Ammel: “Ons aanvankelijke enthousiasme is bekoeld. “Bookaroo” kan "een" tool zijn voor de boekhandel, maar ik wil ook gewoon met klanten praten”.