"Mijn boodschap voor influencers is duidelijk: hoepel op!"

"Mag ik een gratis ijsje? Dan neem ik er daarna een foto van en publiceer die op mijn Instagramaccount. Je begrijpt toch dat dat extra publiciteit voor jou zal opleveren!" IJsjesverkoper Joe Nicchi uit Los Angeles, in de Amerikaanse staat Californië, kreeg de laatste tijd meermaals dergelijke opmerkingen. Opmerkingen die hij uiteindelijk beu werd om te horen. Daarom besloot hij om aan zijn bestelwagen een bordje te hangen waarop te lezen staat dat hij deze zogenaamde influencers vanaf nu dubbel zal aanrekenen. Zijn verhaal ging de afgelopen dagen viraal.

Een influencer is iemand met een grote aanwezigheid op sociale media en met een publiek dat naar hem of haar luistert. Door met producten op een foto te verschijnen, geven ze deze vaak een enorme boost, ook al lijkt het alsof men niet aan het adverteren is. Een influencer wordt momenteel dan ook als een van de beste manieren beoordeeld om aan reclame te doen. Zonder dat het hem of haar veel kost. Bijvoorbeeld door aan deze ijsjesverkoper gratis een ijsje te vragen. Maar Nicchi, die met zijn bedrijfje ‘CVT Soft Serve’  in 2014 startte, pikt dat niet langer:

Joe Nicchi gaf, nu zijn Instagrampost wereldnieuws geworden is, meer uitleg op de Britse nieuwswebsite The Guardian: "Ik ben de influencer die tegen de influencers is. ’t Is misschien te gek voor woorden, maar tegelijkertijd vind ik het erg grappig. Ik hoop dat het andere kleine zelfstandigen aanzet hetzelfde te doen en dat ze dergelijke mensen vertellen dat ze moeten opflikkeren."

"Ik moet ook financieel zien rond te komen. En dat kan ik niet door gratis ijsjes uit te delen. Blijkbaar is vooral mijn ijsjeswagen, die er erg vintage uitziet, ideaal voor influencers om op hun sociale media te zetten. Aanvankelijk waren er slechts een paar personen die een gratis ijsje wilden, maar nu word ik zelfs via mails bestookt. Ze gebruiken daarbij heel graag het woord 'exposure', dat mijn product voor een groot publiek te zien is. Maar dat is zo belachelijk."

"Het ergerlijkste vind ik als ze tijdens mijn werk naar me toestappen en ronduit vragen voor een gratis ijsje. Ik antwoord dan: "Ben je gek geworden? Het gaat hier om 4 dollar!" Maar ze zouden het niet vragen, als het elders niet gelukt was."

"Ik was het zo beu dat ik nu mensen die een gratis ijsje vragen om er op hun sociale media mee uit te pakken, dubbel aanreken. Het grappige is dat, nu mijn verhaal viraal gegaan is, het aantal volgers op mijn Instagram verdubbeld is. Maar veel belangrijker vind ik het dat andere kleine zelfstandigen me bedanken dat ik dit heb aangekaart."