Video player inladen ...

Waarom blijven Belgen drinken én rijden? "Niet willen luisteren naar een autoriteit speelt heel sterk"

Een glaasje te veel op hebben en toch achter het stuur kruipen. Het blijft een hardnekkig probleem, dat gisteren opnieuw onder de aandacht werd gebracht omdat Vlaams Parlements­voorzitter Kris Van Dijck (N-VA) betrapt werd op rijden onder invloed. Volgens verkeerspsycholoog Ludo Kluppels heeft een en ander te maken met de mentaliteit van de Belgen, zegt hij in "Terzake".

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Het is een Bijbelse uitspraak die wel vaker de revue passeert als het gaat over rijden onder invloed. Net als de uitspraak "Ach, het was maar een glaasje". Dat soort geminimaliseer komt verkeerspsycholoog Kluppels wel vaker tegen. "Dat is een spijtige zaak. Op jaarbasis zijn er 4.000 rijders onder invloed die een ongeval met gewonden veroorzaken. Ik ben ervan overtuigd dat ieder van hen wel dacht dat ze het aankonden (sturen onder invloed, red.)".

Volgens Kluppels hebben bv's en politici een voorbeeldfunctie. "Maar helaas is het verhaal van Kris Van Dijck slechts het topje van de ijsberg. Voor één politicus die te veel gedronken heeft, zijn er misschien honderden anderen die het ook gedaan hebben."

De grens ligt op 0,5 promille. Van Dijck bleek 1,42 promille alcohol in zijn bloed te hebben. "En daarmee halveert gemiddeld genomen je reactiesnelheid", weet Kluppels. 

Naar een nultolerantie?

Het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid pleit voor een duidelijke nultolerantie. "Wat opvalt is dat Belgen heel goed hun gordel dragen en in een veilige wagen rijden, maar dat ze het niet te nauw nemen met rijden onder invloed van alcohol. Het probleem is dat heel wat Belgen beginnen te rekenen en denken dat een of twee glazen geen kwaad kunnen. De enige conclusie is nultolerantie", zegt voorzitter Cathy Berx.

Maar verkeerspsycholoog Kluppels van het Verkeersveiligheidsinstituut Vias is niet zeker dat er daardoor meer mensen van overtuigd zullen zijn dat drinken en rijden niet samengaan. "Het zit hem niet zozeer in waar de grens ligt. Het zit hem veel meer in het gevoel te hebben dat er gecontroleerd wordt en in een bewustwording dat het inderdaad een risico is. Overigens, in Duitsland en Nederland ligt de grens ook op 0,5 promille. En die landen scoren veel beter in het bestrijden van rijden onder invloed."

"Het is een stuk de mentaliteit", verklaart de verkeerspsycholoog. "Het omzeilen van regeltjes en het niet willen luisteren naar een autoriteit, dat speelt heel sterk in België in vergelijking met Nederland of Duitsland. Daarnaast zijn onze straffen wel gelijkaardig, maar het verschil zit hem in de uitvoering. Een rijverbod wordt hier wel dikwijls uitgesproken, maar dan voorwaardelijk."

Bekijk het studiogesprek in "Terzake": 

Video player inladen ...