Archieffoto: de deux-chevauxtjes van Cochonou tijdens een bergrit in de Ronde van Frankrijk. Facebook/@cochonouetvous

Frans worstenmerk vaste waarde in Tourkaravaan, maar niet in Brussel: wilde theorieën, maar de reden is simpel

Al 20 jaar rijden de opvallende rood-witte geitjes van het Franse worstenmerk Cochonou mee in de publiciteitskaravaan van de Ronde van Frankrijk. Maar afgelopen weekend waren ze tijdens Le Grand Départ in Brussel nergens te bespeuren. Op sociale media gingen verschillende theorieën rond - van ecologische tot religieuze motieven - maar uiteindelijk, zo meldt RTBF, blijkt het om een puur commerciële logica te gaan.

Als de Tour de France een streek, stad of dorp aandoet, dan passeren daar niet alleen een kleine 200 renners en hun ploegauto's. Voor u de renners te zien krijgt, rijdt een heuse Tourkaravaan het parcours in, met reclameauto's van de meest uiteenlopende producten en merken.

Het Franse worstenmerk Cochonou rijdt al 20 jaar mee in de Tourkaravaan en werkt zich in de kijker met opvallende rood-witte deux-chevauxtjes (foto bovenaan). De Fransen kennen het merk maar al te goed en juichen de geitjes met veel enthousiasme toe.

Maar afgelopen weekend, tijdens de officiële start van de Tour in Brussel, waren ze nergens te bespeuren. Het viel veel mensen kennelijk op en op sociale media werd dan ook druk naar een reden gezocht. Verschillende mensen dachten die te zien in de invoering van een lage-emissiezone in de hoofdstad. De deux-chevauxtjes van Citroën zouden niet door Brussel hebben mogen rijden vanwege te vervuilend.

Maar Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) stuurde die theorie naar het rijk der fabeltjes, door op Twitter te benadrukken dat deux-chevauxtjes net als alle andere oldtimers ouder dan 30 jaar wel door Brussel mogen rijden.

Het had gekund, maar geen ecologische motieven dus. Anderen zochten het nog verder en beweerden dat Cochonou uit Brussel was weggebleven vanwege de grote islamitische bevolking in onze hoofdstad. Het Franse worstenmerk zou al die moslims niet hebben willen bruuskeren. Maar ook dat blijkt niets minder dan een verzonnen verklaring te zijn.

De echte reden, die zit in puur commerciële logica, zo achterhaalde de Franstalige openbare omroep RTBF. Cochonou verkoopt nu eenmaal geen producten in België, laat de woordvoerder van Aoste, de Franse groep waartoe Cochonou behoort, aan de RTBF weten. "Het heeft dan ook geen belang om onze producten in de aandacht te brengen, omdat de toeschouwers langs de weg tientallen kilometers zouden moeten rijden en naar Frankrijk zouden moeten komen om ze te kopen."

Brussel was overigens niet de eerste stad of regio waar dat gebeurde. Ook tijdens Le Grand Départ in de Duitse stad Düsseldorf in 2017 koos Cochonou er om dezelfde reden voor om niet in de reclamekaravaan mee te rijden. Reden wel door Brussel: auto's van onder meer enkele Belgische media. Om dezelfde commerciële reden is hun aanwezigheid beperkt tot Belgisch grondgebied.

Vanmorgen doken de Cochonou-geitjes wel op in Binche, in de provincie Henegouwen, zoals te zien is op de Facebookpagina van het worstenmerk.

In Binche werd op de middag de start gegeven voor de derde etappe, die echter maar 11 km op Belgische bodem gereden wordt, om vervolgens voor het grootste gedeelte over Franse wegen te gaan. Terug in Cochonouland.