Video player inladen...

Ternat wil "tanktoerisme" van vrachtwagens weren met belasting

Ternat wil een nieuwe gemeentelijke belasting invoeren voor tankstations om zo tanken voor vrachtwagens duurder te maken. Door de vrachtwagens die vlak bij de op- en afrit van de E40 willen tanken, is het extra druk op de Assesteenweg. Met de nieuwe belasting hoopt Ternat dat de vrachtwagens er wegblijven.

"Het fenomeen bestaat al zeker tien jaar", zegt burgemeester Michel Vanderhasselt (CD&V). "Truckers bereiden hun rit goed voor en verlaten in Ternat even de E40 om hier te tanken, want langs de autosnelweg tanken is duur. Door de onderlinge concurrentie van de tankstations kan je hier voordeliger tanken."

"Maar al die vrachtwagens leiden tot extra verkeer op de Assesteenweg. Ook de manoeuvres om de tankstations in en uit te rijden, vertragen het verkeer. En dat is heel slecht voor de handelszaken, de wagens staan allemaal stil en gaan daarom niet tot aan onze handelszaken."

De situatie op de Assesteenweg zal volgens de burgemeester alleen maar verergeren, zeker als u weet dat er ook werken gepland zijn op de steenweg. Hij wil nu een belasting op tankstations invoeren, al zullen die de belasting wellicht doorrekenen naar de klanten." Vanderhasselt hoopt zo een signaal te geven, en belooft de situatie na zes maanden te evalueren.

Hoog debiet

De belasting heet officieel "gemeentebelasting op motorbrandstof­distributieapparaten". Ze geldt vooral voor de pompen met groot debiet, die net bedoeld zijn om de brandstoftanks van vrachtwagens te vullen. Op een volle tank van bijvoorbeeld 1.000 liter kan het verschil door de belasting oplopen tot ruim 100 euro.

"Je kan het de truckers niet verbieden om de afrit te nemen, maar we willen het wel minder interessant maken door er voor te zorgen dat de prijzen aan de pomp hier even duur zijn als op de snelweg", aldus Vanderhasselt.

Hoeveel de nieuwe belasting zal opbrengen kan de burgemeester moeilijk inschatten. "Maar het is ook niet de bedoeling om er veel munt uit te slaan. We willen vooral een effect bereiken op vlak van mobiliteit", onderstreept de burgemeester.

En wat met gewone personenwagens? "De personenwagens krijgen ook een belasting, maar iets minder. Het ene kan niet zonder het ander. Dat kan je niet maken. Maar die belasting zal peanuts zijn."

Burgemeester én baas van transportbedrijf

Opvallend feit: burgemeester Vanderhasselt is zelf de baas van een groot transportbedrijf. Maar hij vindt niet dat hij zijn eigen truckers viseert. "De meeste transportbedrijven hebben een eigen brandstofpomp op hun terrein", zegt hij. "Voor hen maakt het geen verschil. En ook wie met een personenwagen gaat tanken zal niet getroffen worden, want op de gewone benzine- en dieselpompen is de belasting zo minimaal mogelijk gehouden. Het is echt geen oneerlijke belasting. Nu we in de meerderheid zitten vonden we het gewoon tijd om eindelijk wat te doen aan dit probleem."

Herbekijk hieronder de reportage in "Het Journaal":

Video player inladen...