Video player inladen...

Laatste, maar dan ook allerlaatste Kever loopt van de band bij Volkswagen in Mexico

In de Volkswagenfabriek van de stad Puebla in Mexico wordt vandaag de laatste New Beetle (nieuwe kever) geproduceerd. Daarmee valt definitief het doek over een van de meest iconische automodellen ooit. Wel was de New Beetle al de tweede generatie van de oude Käfer.

De Duitse producent Volkswagen had de beslissing al eerder genomen, maar in de fabriek van Puebla is nu toch een ceremonie gehouden. De laatste en 5.691e versie van de "Final Edition" wordt niet verkocht. Hij zal worden tentoongesteld in een museum van de Mexicaanse stad. Die serie is de laatste uit een geschiedenis die meer dan acht decennia omspant. (Lees verder onder de foto).

Deze oude versie van de Kever belandde uiteindelijk in het Museum of Modern Art in New York. Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

De oorspronkelijke "Käfer" (kever) werd met veel poeha in 1938 gelanceerd door het naziregime in Duitsland. Het ging echter vooral om propaganda: zelfs Duitse arbeiders zouden hun "Volkswagen" kunnen bezitten, maar in de realiteit was de Duitse automobielindustrie toen al vooral omgeschakeld naar de oorlogsindustrie. 

Na de Tweede Wereldoorlog kwam de fabriek onder controle van de Britse bezettingsautoriteit. De Britten namen toen de beslissing om het Type 1, zoals de kleine kever officieel heette, te produceren voor de burgerlijke markt. Dat bleek een succes en in 1949 werd de controle over de fabriek overgedragen aan de nieuw opgerichte (West-)Duitse regering en dan vooral aan de deelstaat Nedersaksen die nog altijd een controlebelang in Volkswagen Group bezit. 

Een echte wagen voor het volk

In de jaren van het "Wirtschaftswunder" (economisch mirakel) werd de Kever waar hij indertijd voor bedoeld was: de auto voor jan en alleman, niet alleen in Duitsland, maar ook ver daarbuiten. In 1955 rolde de miljoenste auto van het type van de band. De auto die in het bereik van iedereen kwam, nam het toen op tegen andere populaire goedkope auto's zoals de 2PK van Citroën en de R4 van Renault. (Lees verder onder de foto).

De oude Kevertjes kunnen nog altijd rekenen op belangstelling van enthousiaste fans en verzamelaars. AP2008

De Kever werd zelfs een topper in de Verenigde Staten, waar hij als de Beetle door het leven ging en een icoon werd van de "tegencultuur" in de jaren 60. Het kleine bescheiden autootje tegen de grote Amerikaanse "bakken" als het ware. 

De Duitsers raakten intussen uitgekeken op het te kleine wagentje dat bovendien veel lawaai maakte en in 1978 werd de laatste Duitse Kever gemaakt in de fabriek in Emden. Sinds 1974 was toen al een vervanger op de markt, de toen erg hoekige Golf, die uiteindelijk nog succesvoller zou worden dan de Kever. De oude Kever werd nog wel geproduceerd in VW-fabrieken in Brazilië en Mexico, maar ook dat liedje bleef niet duren. In 2003 werd in de fabriek van de Mexicaanse stad Puebla definitief een punt gezet achter de productie van de Kever. (Lees verder onder de foto).

Een mariachibandje eert de laatste "Kever" die in 2003 van de band rolde in Puebla. AP2003

"New Beetle" werd een statussymbool

In 1998 had Volkswagen al een opvolger gelanceerd: de "New Beetle" of nieuwe kever. Ook die kwam uit Puebla en was vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt. De wagen leek echter slechts van ver op het oude model en was veel luxueuzer uitgerust. Het was dan ook vooral een "imagowagen" en dus per definitie een modeproduct.

Daaraan komt dus een einde nu ook in Puebla de productie van de New Beetle stilgelegd is. Op 81 jaar tijd heeft het kleine bolle wagentje dus een hele weg afgelegd. Wel is hij intussen vereeuwigd in de films rond het "levende" autootje Herbie in de gelijknamige films uit de jaren 60. Of hoe een stuk nazipropaganda een echte "volkswagen" werd, een voertuig voor hippies en tenslotte een ster op het witte doek in Hollywood. 

"Herbie", het sympathieke Kevertje, was de held van niet minder dan vijf films.
Video player inladen...