Nicolas Maeterlinck

Alcohol in het verkeer in Europa: is België een slechte leerling? 

Door het auto-ongeval dat Vlaams parlementsvoorzitter Kris Van Dijck (N-VA) veroorzaakte onder invloed van alcohol, wordt de discussie rond een nultolerantie voor alcohol in het verkeer opnieuw een hot topic. Tijd om iets te veranderen of blijft het oude wijn in nieuwe zakken? Want doet België het echt veel slechter dan andere landen in Europa? 

Even een opfrissing van de Belgische wetgeving. Deze bepaalt dat rijden (en hieronder valt, naast de wagen of brommer, ook de fiets) vanaf 0,5 promille strafbaar is. Voor beroepschauffeurs gelden er sinds 2015 strengere regels. Zij mogen zich niet meer in het verkeer begeven vanaf een intoxicatie van 0,2 promille. Hierdoor is een glaasje dus letterlijk al te veel.  Bij betrapping volgt er dan ook een onmiddellijke inning van 105 euro en een rijverbod van 2 uur. 

Bij privéchauffeurs geldt er een onmiddellijke inning van 179 euro bij intoxicatie tussen 0,5 en 0,8 promille en een tijdelijk rijverbod van minimaal 3 uur. Ligt de intoxicatie hoger, dan is er een verbod van minimaal 6 uur en wordt er afhankelijk van de overtreding een onmiddellijke geldsom geïnd of zal men moeten verschijnen voor de politierechtbank. De rechter kan boetes opleggen die variëren tussen 200 en 16.000 euro naargelang de ernst van de intoxicatie. Ook kan de rechter een extra rijverbod opleggen met een duur van 8 dagen tot 5 jaar. 

Sinds 1 juli 2018 werd er een verstrenging van de wetgeving ingevoerd waardoor de politierechter verplicht is om een alcoholslot op te leggen vanaf 1.8 promille. Bestuurders die op drie jaar tijd tweemaal betrapt worden met minimaal 1.2 promille in het bloed, moeten eveneens een alcoholslot krijgen. Daarnaast zullen zij de medische, psychologische, praktische en theoretische examens opnieuw moeten afleggen en krijgen ze een rijverbod van drie maanden. 

Europese middelmaat

Maar is België met deze wetgeving nu een goede of slechte leerling in Europa? Uit onderstaande grafiek blijkt dat vooral Oost-Europa hard inzet op nultolerantie voor alcohol in het verkeer. Naast Hongarije, Roemenië, Slovakije en Tsjechië, heeft ook Oekraïne een nultolerantie ingevoerd. Vorig jaar werden de straffen er nog verstrengd, waardoor de boetes kunnen variëren tussen 592 tot 1185 euro. 

(Zie kaart hieronder)

Naast België zijn er in Europa nog 19 andere landen die 0,5 promille als grens aanzien. Daarvan zijn er 11 landen die beroepschauffeurs een strengere drempel opleggen dan de 0,2 promille die geldt in ons land. Opvallend: in de meeste Europese landen ontsnappen ook jonge bestuurders niet aan strengere wetgeving. In ons land moeten chauffeurs die minder dan twee jaar over hun rijbewijs B beschikken en een overtreding begaan, opnieuw het praktisch of theoretisch rijexamen afleggen en krijgen ze automatisch een rijverbod opgelegd. Toch is er geen lagere alcoholdrempel ingevoerd in onze wetgeving. Op Europees vlak zijn er 17 landen die een strenger beleid hebben voor de jonge bestuurders, waaronder alle buurlanden van België. Vaak is deze drempel gelijklopend met die van de beroepsbestuurders. 

De slechtste leerling van de klas is het Verenigd Koninkrijk met een drempel van 0,8 promille, die ook geldt voor beroepschauffeurs en jonge bestuurders.  Schotland daarentegen, heeft de grens op 0,5 promille gelegd. 

In de praktijk

Op vlak van wetgeving zitten we met de grens van 0,5 promille op het niveau van de meeste Europese landen. Toch scoren we op vlak van overtredingen veel hoger dan het Europese gemiddelde. Dat blijkt uit onderzoek van verkeersveiligheidsinstituut VIAS. Eén op de vier van de Belgische bestuurders zou naar eigen zeggen al eens met een glas te veel op achter het stuur gezeten hebben. Hiermee scoort België opvallend slechter dan het Europese gemiddelde (13%) en zijn we meteen ook de slechtste leerling van het onderzoek. Hongarije (4%), Finland( 4%) en Polen (6%) deden het veel beter. 

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...