DURAND Philippe / SUNSET

Steeds meer Belgen halen motorrijbewijs: "Belangrijke mobiliteitsvorm die filedruk kan verminderen"

Het aantal Belgen dat zijn motorrijbewijs haalt, stijgt de laatste jaren zienderogen. Dat blijkt uit cijfers van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit. Gemiddeld halen 66 mensen per dag hun rijbewijs voor een tweewieler in ons land. "Door de toenemende files zoeken mensen een alternatief om sneller op hun bestemming te geraken", zegt federatie van de auto- en tweewielerindustrie FEBIAC.

In 2018 haalden maar liefst 24.100 Belgen hun motorrijbewijs: dat zijn er gemiddeld 465 per week. Daarmee is het aantal nieuwe tweewielers op tien jaar tijd met ruim 70 procent gestegen: in 2009 overhandigden de gemeente- en stadsbesturen 14.208 rijbewijzen. Volgens FEBIAC is dat stijgend aantal nieuwe tweewielers op de baan geen verrassing. "Door de toenemende files zoeken mensen vaak alternatieven om sneller op hun bestemming te geraken", klinkt het.

(Lees verder onder de grafiek)

Aantal afgiftes motorrijbewijzen per jaar

Oplossing voor het fileprobleem?

"Motorrijders vormen geen kleine groep weggebruikers, toch worden ze vaak vergeten", zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC. "Zowel door werkgevers als door de overheid en belangengroepen. Motorrijden is een belangrijke mobiliteitsoplossing die de filedruk kan doen afnemen." Vancuyck verwijst naar een onderzoek van Transport & Mobility in 2011, dat aantoonde dat de files in ons land met 40 procent zouden dalen, indien 10 procent van de automobilisten zou kiezen voor een gemotoriseerde tweewieler.

Elke automobilist die overstapt op een gemotoriseerde tweewieler, is een auto minder in de file
Stijn Vancuyck, FEBIAC

Om dat fileprobleem verder op te lossen, spoort FEBIAC de volgende regering aan om motorrijden meer te promoten en het mobiliteitsbudget te versoepelen. Motorrijders zijn namelijk ecologischer, fiscaal interessanter voor werknemers en kunnen een oplossing zijn voor de lange files, benadrukt Vancuyck. "Elke automobilist die overstapt op een gemotoriseerde tweewieler, is een auto minder in de file."

De huidige regelgeving voor motorrijders is volgens FEBIAC niet voordelig genoeg, waardoor ze met een bedrijfwagen naar het werk komen. "Motorrijders draaien met hun privé-motor zelf voor alle kosten op", zegt directeur-generaal Luc Bontemps. "Enkel bromfietsen en elektrische motorfietsen zijn momenteel opgenomen in het mobiliteitsbudget, maar wij pleiten voor een uitbreiding naar alle motorfietsen." Verder stelt FEBIAC voor dat tweewielers voortaan over busbanen mogen rijden, zodat ze niet meer langs de files moeten rijden.

Meer motors, minder ongevallen

Wie voor een gemotoriseerde tweewieler kiest, is bovendien vaak sneller op het werk dan automobilisten, benadrukt Vancuyck. De verkeersveiligheid vormt dan weer de mogelijke keerzijde van de medaille, al drukt zich dat niet uit in cijfers. "Het aantal ongevallen met motorrijders is de laatste tien jaar met 22 procent gedaald", zegt Stef Willems, woordvoerder van het centrum voor verkeersveiligheid VIAS. 

Objectief gezien gaat de verkeersveiligheid van motorrijders erop vooruit, toch is er steeds een verhoogd risico op een ongeval

Stef Willems, VIAS

"Objectief gezien gaat de verkeersveiligheid van motorrijders erop vooruit. Toch heeft een motorrijder - in vergelijking met andere vervoersmiddelen - steeds een verhoogd risico op een ongeval. Dat komt door de afwezigheid van een beschermde carrosserie en dat je met een evenwichtsvoertuig aan een relatief hoge snelheid rijdt, waarbij elke fout potentieel gevaarlijk kan zijn", besluit Willems.