BELGA/DOPPAGNE

Vooral autopech veroorzaakt lange files in de Brusselse tunnels

De files in de Brusselse tunnels zijn ondertussen bijna wereldberoemd. Dat komt natuurlijk door de enorme verkeersdrukte in de hoofdstad. Maar wanneer de wachttijden erg hoog oplopen, dan heeft dat niet zozeer te maken met drukte, ongevallen of vallende brokstukken. Wel met autopech. Zo blijkt uit cijfers van Brussel Mobiliteit.

Om één stadslegende uit de wereld te helpen: de drukte in de tunnels is niet alleen een gevolg van de vele Waalse en Vlaamse pendelaars die dagelijks met de auto de stad inrijden. In de Leopold II-tunnel bijvoorbeeld bestaat de helft van het autoverkeer uit Brusselaars die zich van de ene naar de andere gemeente verplaatsen. Dat zorgt samen met de autopendelaars van buiten het gewest tijdens de spitsuren voor vertragingen van een half uur of meer. Maar soms gaat het volledig fout: dan is het nagelbijten in bijna stilstaande files van één uur of meer.

Wat is de oorzaak achter die enorme vertragingen? Brussel Mobiliteit, de Brusselse wegbeheerder, heeft alle cijfers voor 2018 verzameld en daarin zitten een paar opvallende conclusies. Auto's met pech vormen in Brussel de belangrijkste oorzaak voor tunnelsluitingen (50 tot 60%), heel wat méér dan technische problemen met de installaties in de tunnel – zoals ventilatie of verluchting - of verkeersongevallen. Let wel: dit gaat alleen om pechgevallen waarbij bijvoorbeeld tijdens de takeling een tunnel tijdelijk helemaal dicht moet. Dat gebeurde in 2018 alleen al maar liefst 700 keer. Maar nog vaker zijn er ook extra vertragingen door autopech waarbij één rijstrook dicht is maar de andere rijstrook in de tunnel wél open blijft. En ook dan ontstaan enorme wachtrijen.

Te voet gaan of met de fiets door tunnels rijden is in Brussel blijkbaar ook populair.

In de grafiek hieronder zie je voornaamste redenen voor tunnelsluitingen. Op de eerste plaats dus autopech, in tweede orde zijn het ongevallen. In 37 gevallen moest een tunnel gesloten worden door technische problemen. Maar er zijn soms ook vrachtwagens die de tunnel in proberen te rijden, wat natuurlijk niet kan en mag. Of er zijn achteruitrijdende auto’s die zich van afrit hebben vergist of willen ontsnappen aan een stilstaande file. Te voet gaan of met de fiets door tunnels rijden is in Brussel blijkbaar ook populair. Of met een elektrische step, zoals onlangs nog in de Hallepoorttunnel is gebeurd.

De kans dat je autopech krijgt in een file is groter dan wanneer je gewoon aan het rijden bent, zeker in de zomer. Dat is ook logisch: in het warme weer en in de besloten ruimte van een tunnel krijgt je motor soms last van oververhitting. Controleer dus vooraf regelmatig het oliepeil en de rem- en koelvloeistof van je wagen. Sommige mensen duiken de spits in met een bijna lege tank. Niet slim. Als je dan in een monsterfile op de kleine ring terecht komt, dan kan je wel eens zonder brandstof vallen. Ook dat is een belangrijke oorzaak voor autopech.

Sommige mensen duiken de spits in met een bijna lege tank. Niet slim.

Heb je pech in een tunnel? Zoek dan een vluchthaven (inham aan de rechterkant van de tunnel) of parkeer je wagen zo dicht mogelijk tegen de rechterkant. Maak je auto zichtbaar met een veiligheidsdriehoek en bel om hulp met je mobiele telefoon. Je kan ook rechtstreeks contact opnemen met de tunnelbeheerder via noodtelefoons in de tunnel. Aan die noodtelefoons bevinden zich grotere brandblussers dan die in een auto. Gebruik ze om een beginnende brand te blussen.