Brussel wil zone 30 in het hele gewest, professor mobiliteit: "Realistisch plan waardoor stad leefbaarder zal worden"

De volgende Brusselse regering wil in het hele Brusselse Gewest een zone 30 invoeren voor het verkeer. Dat staat in het ontwerp van het regeerakkoord dat in de loop van volgende week zou worden goedgekeurd en dat Le Soir kon inkijken. "En dat is realistisch", zegt professor mobiliteit Cathy Macharis.

Het Brusselse ontwerpregeerakkoord is volgens Le Soir duidelijk: over anderhalf jaar mag er in het hele Brusselse Gewest maximum 30 kilometer per uur worden gereden. In alle straten, met uitzondering van de grote gewestwegen en de Kleine Ring. 

"Dat is zeker realistisch", zegt professor Macharis van de VUB in "De ochtend" op Radio 1. "In Schaarbeek is er zo'n zone 30 al sinds september vorig jaar. Al zien we daar wel dat er de laatste maanden nog steeds veel ongevallen gebeuren. Een op de drie auto's rijdt er nog steeds meer dan 30 per uur, sommigen gaan zelfs nog tot 70 tot 80 per uur."

Beluister hieronder het gesprek met Macharis of lees verder onder de audio:

Maar het kán werken, als er voldoende controle en infrastructuur is, zegt Macharis. "Maar ook daar lijkt aan gedacht in het regeerakkoord", zegt ze. "Daarnaast zou er ook meer worden geïnvesteerd in het openbaar vervoer en zou er worden gekeken of het mogelijk is om het openbaar vervoer gratis te maken voor jongeren onder de 25 en ouderen boven de 65."

Brussel toont dat het kiest voor meer plaats voor voetgangers en fietsers en zet de auto niet meer op de eerste plaats

"Dat alles in combinatie met alle deelsystemen die er al bestaan - de auto's en elektrische steps en fietsen - maakt dat je eigenlijk geen eigen wagen meer moet hebben in Brussel. En dat zou absoluut goed zijn voor het klimaat, want het invoeren van de zone 30 heeft eigenlijk niets te maken met het klimaat. Dat dient enkel om de stad leefbaarder te maken. Brussel toont dat het kiest voor meer plaats voor voetgangers en fietsers en zet de auto niet meer op de eerste plaats."

Tot slot zou er ook een absoluut verbod voor alle dieselwagens komen in 2030. Dat lijkt snel, maar is volgens de professor wel "absoluut noodzakelijk" om de klimaatdoelstellingen te halen. "Er wordt hard geïnvesteerd in alternatieven. Als je als burger alternatieven krijgt, dan kan het zelfs goedkoper worden. Niets doen, zal ons alleszins veel meer kosten."

Onderhandelingen

In Brussel onderhandelen de socialisten, groenen, Open VLD en DéFi over een nieuwe regering. Verwacht wordt dat er een van de komende dagen een akkoord is.