Video player inladen...

Steeds minder ongevallen met gewonden, maar aantal vluchtmisdrijven daalt niet mee

Er zijn steeds minder ongevallen met gewonden en doden in ons land, maar het aantal vluchtmisdrijven volgt die trend niet. Dat blijkt uit cijfers van het centrum voor verkeersveiligheid VIAS. Relatief gezien stijgt het aantal vluchtmisdrijven dus: vorig jaar waren ruim 11 procent van alle letselongevallen met vluchtmisdrijf, bijna een kwart meer dan tien jaar geleden. "Het is onbegrijpelijk dat vluchtmisdrijven nog zo vaak voorkomen", zegt Stef Willems, woordvoerder van VIAS. 

Het aantal vluchtmisdrijven in ons land is de laatste tien jaar stabiel gebleven. Volgens het centrum voor verkeersveiligheid VIAS is dat opmerkelijk, want het totaal aantal ongevallen is de afgelopen tien jaar met zo'n 20 procent gedaald. "In 2018 zijn er in totaal 4.433 ongevallen met vluchtmisdrijf geweest in ons land", zegt woordvoerder Stef Willems. "Het is opmerkelijk dat het aantal vluchtmisdrijven met gewonden niet gedaald is, omdat het totaal aantal letselongevallen op zijn beurt wel daalt."

(Lees verder onder de grafiek)

Minder verkeersdoden

Hoewel het aantal letselongevallen met vluchtmisdrijf in verhouding dus is toegenomen, is het aantal dodelijke slachtoffers daarbij wel gedaald. Vorig jaar kwamen 16 mensen om het leven in een ongeval waarbij de bestuurder vluchtmisdrijf pleegde. Tien jaar geleden waren dat er 21. "Toch is het onbegrijpelijk dat we nog zo vaak vluchtmisdrijven zien", gaat Willems verder.

Mensen staan er vaak niet bij stil dat de straffen voor vluchtmisdrijf zwaarder zijn dan die voor papieren die niet in orde zijn
Stef Willems, VIAS

Willems wijst vooral naar de extra gevolgen die een vluchtmisdrijf met zich meebrengt. "Mensen staan er vaak niet bij stil dat de straffen voor vluchtmisdrijf zwaarder zijn dan wanneer je papieren niet in orde zijn of wanneer je te veel gedronken hebt."

Meeste vluchtmisdrijven in Brussel

Vooral in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ziet VIAS een groot aandeel van de letselongevallen waarbij vluchtmisdrijf wordt gepleegd (15,9 procent). In het Waals Gewest was dat aandeel vorig jaar het kleinst (9,3 procent).  In Vlaanderen is bijna 12 procent van het aantal letselongevallen met vluchtmisdrijf.

Volgens VIAS komt vluchtmisdrijf een keer om de twee uur voor in ons land. Gisteren werd er nog in de buurt van het Rogierplein in Brussel een voetganger aangereden, waarbij de bestuurder vluchtmisdrijf pleegde. "We weten uit ervaring dat bestuurders vluchtmisdrijf plegen omdat ze gedronken hebben of omdat hun papieren niet in orde zijn. Maar dat is nog geen enkele reden om weg te vluchten van de morele taak om hulp te verlenen wanneer je in een ongeval betrokken bent", besluit Willems.

"Vecht-of-vluchtreactie"

Dat het aantal vluchtmisdrijven stabiel blijft, valt moeilijk te verklaren. Dat ziet ook Ricardo Nieuwkamp, psycholoog en onderzoeker verkeersveiligheid. Toch zijn er duidelijke motieven waarom bestuurders vluchtmisdrijf plegen. "In de psychologie spreken we van drie mogelijke reacties, ook wel de fight flight freeze response (of de vecht-of-vluchtreactie, red.) genoemd. Bestuurders kunnen enerzijds bevriezen; waarbij een eerste reactie even uitblijft. Anderzijds kunnen ze ook meteen handelen; waarbij de bestuurder uitstapt om andere mensen te helpen, of wegvluchten van het gevaar. Die laatste optie zijn we nog steeds vaak."

Het totaal aantal ongevallen kan je doen dalen door de verkeersveiligheid te verbeteren, maar de reactie na een ongeval blijft menselijk. Daar valt weinig aan te doen

Ricardo Nieuwkamp, onderzoeker verkeersveiligheid

"Anderzijds blijft het ook een menselijke tendens om op een bepaalde manier te reageren in zulke situaties", vervolgt Nieuwkamp. "Dat is natuurlijk begrijpelijk, maar daarom niet aanvaardbaar. Het totaal aantal ongevallen kan je doen dalen door de verkeersveiligheid te verbeteren, maar de reactie na een ongeval blijft menselijk. Daar kan je weinig aan doen."

Herbekijk hieronder de reportage in "Het Journaal":

Video player inladen...