Video player inladen...

Belgische voedingsproducten waren nog nooit zo populair, behalve bij de Belg zelf

Het buitenland is gek op Belgische voedingsproducten. De export van onze bedrijven steeg het voorbije jaar met 3,5 procent. Meer export zorgt ook voor meer jobs. Toch trekt de voedingsindustrie aan de alarmbel. "Verschillende taksen zorgen ervoor dat onze producten in eigen land duurder zijn dan in de buurlanden. En daardoor daalde de omzet vorig jaar in eigen land met 5 procent", vertelt Bart Buysse, CEO bij Fevia, de koepel van Belgische voedingsbedrijven. 

Allereerst het goede nieuws. De export van de Belgische voedingsbedrijven piekt. Steeds meer landen hebben interesse in producten die in België gemaakt worden. "Vooral de export naar verre landen als de Verenigde Staten, Canada, China en zelfs Zuid-Korea stijgt enorm. Dat komt dankzij handelsakkoorden en enkele handelsmissies. Die zorgen ervoor dat we makkelijker naar die landen kunnen uitvoeren", zegt Jan Vander Stichele, voorzitter bij voedingsfederatie Fevia.

Jobs, jobs, jobs

Extra export zorgt ook voor extra jobs. Zo kwamen er vorig jaar 2.000 extra jobs in de voedingsindustrie. Dat is een stijging van 2,2 procent. Maar niet alleen de stijgende export brengt extra jobs met zich mee. "Er waren de voorbije jaren ook veel investeringen. Veel bedrijven hebben ingezet op automatisering. Een voorbeeld daarvan is het Italiaanse bedrijf Ferrero. Zij hebben meer dan 100 miljoen geïnvesteerd in hun Belgische fabriek. Dat zorgt voor een pak nieuwe arbeidsplaatsen", vertelt woordvoerder Nicolas Courant.

Er zijn op dit moment zo'n 1.500 vacatures.

Bart Buysse, CEO bij Fevia

Maar die nieuwe jobs raken soms moeilijk ingevuld. "Er zijn momenteel gemiddeld zo'n 1.500 vacatures", zegt Bart Buysse, CEO bij Fevia. "Nieuwe jobs zijn vaak technische jobs, Maar dat zijn net de profielen die moeilijk te vinden zijn op de arbeidsmarkt."

Populair in het buitenland, minder geliefd in eigen land en dat komt vooral door de prijs

Zo goed het gaat in het buitenland, zo moeilijk heeft de voedingsindustrie het in eigen land. In het binnenland daalt de omzet met zo'n 5,3 procent. "Belgen gaan steeds meer in de buurlanden shoppen. Vroeger ging 1 op de 3 Belgen zowat 1 keer per jaar net over de grens winkelen", vertelt Buysse. "Nu gebeurt dat meerdere keren per jaar. En de supermarktketens over de grens zetten ook in op Belgische shoppers. Zo zijn er in Franse supermarktketens Nederlandstalige kassiersters en maken ze reclame in België."

Franse supermarktketens maken in België reclame.

Nicolas Courant, woordvoerder bij Fevia

Maar hoe komt het dat producten die in eigen land geproduceerd worden over de grens goedkoper zijn? Het antwoord is volgens Fevia eenvoudig. "Enerzijds is de btw in eigen land soms hoger dan in de buurlanden. Maar het grootste probleem is de lasagne aan taksen en heffingen. Denk bijvoorbeeld aan de verpakkingstaks. Of de frisdranktaks. Al die taksen zorgen ervoor dat onze producten duurder worden dan in de buurlanden. Onze vraag aan de volgende Vlaamse regering is daarom: zorg ervoor dat wij onze eigen producten niet langer uit de markt prijzen", besluit Vander Stichele.

Herbekijk hieronder de reportage in "Het Journaal":

Video player inladen...