Meer dan 200.000 ritten geschrapt bij De Lijn, 5 keer zoveel als 5 jaar geleden

Van 37.353 naar 200.015 geschrapte ritten op 5 jaar tijd, dat zijn de zorgwekkende cijfers die De Lijn moet voorleggen. Dat schrijft De Tijd. De vervoersmaatschappij kampt almaar vaker met een tekort aan chauffeurs.

Een kleine 11 miljoen ritten voerde De Lijn vorig jaar uit. Als daar 200.015 ritten van geschrapt werden, betekent dat dat de Vlaamse vervoersmaatschappij nog altijd 98,8 procent van alle ritten uitvoerde. "Het gaat dus om een relatief klein percentage, maar elke geschrapte rit is er een te veel", zegt woordvoerster Inge Debruyne.

Maar dat percentage maskeert toch een problematische evolutie. In de voorbije 5 jaar is het aantal niet-gereden ritten stelselmatig gestegen. In 2013 spraken we nog over 37.353 ritten. Anders gezegd: in vijf jaar is dat cijfer vervijfvoudigd.

Opmerkelijk is dat ook bijna 40.000 ritten geschrapt werden omdat er geen chauffeur beschikbaar was, een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar

De verklaring? In 127.000 gevallen ging het om vakbondsacties, die onder meer te maken hadden met de reorganisatie die De Lijn aan het doorvoeren is. Maar opmerkelijk is dat ook bijna 40.000 ritten geschrapt werden omdat er geen chauffeur beschikbaar was, een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar.

Knelpuntberoep

"De Lijn zet nu al geruime tijd in op het aantrekken van nieuwe chauffeurs", zegt Debruyne. "Dat is jammer genoeg niet eenvoudig, want het gaat natuurlijk om een knelpuntberoep." Volgens haar heeft De Lijn geprobeerd om de aanwervingsprocedure te vereenvoudigen, met onder meer een telefoonnummer waarlangs mensen kunnen solliciteren. 

Sinds eind 2018 zijn al zo'n 250 nieuwe bestuurders in dienst genomen. "Uiteraard vragen de aanwervingsprocedure en opleiding een doorlooptijd, waardoor de chauffeurstoename niet altijd meteen zichtbaar is op het terrein."