Screenshot uit 'The Great Hack'

"Als je mensen bombardeert met -politieke- advertenties dan gaan ze uiteindelijk de wereld zien zoals jij het wil"

Een nieuwe documentaire op Netflix, "The great Hack", vertelt het complexe verhaal achter het Facebookschandaal met Cambridge Analytica dat aan het licht kwam in 2018, maar vooral wat er kan gebeuren met onze online data en de invloed daarvan op ons en hoe we ons gedragen in het echte leven.

"Hoe speelt de droom van een verbonden wereld ons uiteindelijk zo tegen mekaar uit", vraagt professor David Carroll zich in het begin van 'The great hack' af? Carroll zit volop in een rechtzaak tegen het bedrijf Cambridge Analytica, dat op een onfrisse manier via Facebook de gegevens van tientallen miljoenen mensen in zijn bezit heeft gekregen. Cambridge Analytica gebruikte die gegevens later in de campagne om Donald Trump verkozen te krijgen tot president van de Verenigde Staten. De droom van Caroll verwijst trouwens naar de visie van Mark Zuckerberg om de wereld te verbinden en zo mooier te maken. Een schril contrast met het geroep en getier, nepnieuws en manipulaties op sociale media.

Carroll, een professor uit New York, spande een rechtzaak tegen het bedrijf aan om inzage te krijgen in de data die ze over hem verzamelden. Spoiler alert: dat zal niet lukken.

Hoewel het schandaal met Cambridge Analytica wereldwijd bekend is, beroert het maar weinig harten. Het is ook immers zo abstract: data. Maar de manier waarop onze eigen gegevens tegen ons worden gebruikt, is een regelrechte aanval op onze maatschappij, beweren hoofdrolspelers Carroll en Brittany Kaiser in de film.

Kaiser is de voormalige 'business development director' van Cambridge Analytica én speelde een belangrijke rol in het proces om de campagne van Trump binnen te halen in het bedrijf. En ze werkte ook mee aan de 'Leave'-campagne tijdens het brexit-referendum.

Kaiser is vandaag spijtoptant en werkt samen met Amerikaanse onderzoekers om zicht te krijgen op een van de grootste privacyschandalen uit ons recente verleden. Al blijf je je na het zien van de documentaire wel afvragen waarom ze ervoor koos om haar verleden en haar vrienden de rug toe te keren.

'The great hack' is een politieke technologie- en datathriller die u weliswaar vraagt om even bij de les te blijven, maar onder meer haarfijn uitlegt hoe onbesliste kiezers in zogenoemde 'swing states' werden overtuigd om op Donald Trump te stemmen en op een rijtje zet waarom de grote techbedrijven en hun platformen en apps mee een beslissende rol spelen in hoe we mekaar vandaag zien, met mekaar praten en aan politiek doen. 

Als je mensen bombardeert met advertenties, dan gaan ze uiteindelijk de wereld zien zoals jij het wil

Brittany Kaiser, Cambridge Analytica

"Als je mensen bombardeert met advertenties, dan gaan ze uiteindelijk de wereld zien zoals jij wilt dat zij ze zien. En zo kan je er mee voor zorgen dat ze op je stemmen", zegt Kaiser op een gegeven moment. Alleen al om inzichten te krijgen in die psychologische technieken is de documentaire de moeite waard om te bekijken, want ook bij ons wordt in de verkiezingsstrijd - en meer en meer daarbuiten ook - de rol van de sociale media groter en bepalender. 

Als u uw hete zomerdagen doorbrengt met 'Stranger things', 'La casa de papel' of 'Black mirror', pik gerust ook deze documentaire mee. U steekt er sowieso wat van op.