Groen wil gokreclame bij voetbalwedstrijden op de schop: "Gokje wagen mag, maar niet stimuleren"

Groen pleit opnieuw voor een verbod op gokreclame en sponsoring door gokbedrijven in het voetbal. In België worden 14 van de 16 ploegen in eerste klasse gesponsord door een gokbedrijf. Maar volgens Groen houdt dat een serieus risico voor verslavingen in. "We pleiten niet voor een verbod op gokken, maar de overheid moet het niet promoten of promotie toelaten", zegt Kamerlid voor Groen Stefaan Van Hecke. 

De partij wil reclame voor gokken totaal verbieden, net als sponsoring door gokbedrijven. Sinds 1 juni is reclame voor online kansspelen op televisie al verboden, maar Groen wil dat dus verder verstrengen.

De limiet om te mogen gokken moet bovendien omhoog naar 21 jaar, vindt Groen. "Voor bepaalde gokproducten is de leeftijd 18 jaar, voor andere 21. Dat is verwarrend. Een algemeen verbod tot 21 jaar kan helpen", zegt Kamerlid Stefaan Van Hecke. 

De partij stelt voor om de weeklimiet voor wat je aan gokken kan besteden, te halveren. Nu ligt die op 500 euro per week, en Groen wil dat dus terugbrengen naar 250 euro per week. "Probleemgokkers vergokken gemiddeld 42 procent van hun inkomen, bijna 1000 euro per maand. Dat geld kan niet naar voedsel, huur of onderhoud gaan, maar verdwijnt in een bodemloze vergeetput", aldus de partij.

Tot slot wil Groen ervoor zorgen dat, wie gokproblemen heeft, kan worden uitgesloten. Nu is dat al mogelijk via de zogenoemde "EPIS-controle", een systeem dat alle uitgesloten spelers bundelt. Maar bij weddenschappen in krantenwinkels en op renbanen is dat systeem nog niet van toepassing.

Het is niet de eerste keer dat er een totaalverbod op gokreclame wordt voorgesteld. Vorig jaar legde SP.A nog een wetsvoorstel voor een verbod op tafel, en ook Groen klopte al eerder op die nagel.

Probleemgokkers vergokken gemiddeld 42 procent van hun inkomen

Stefaann Van Hecke, Kamerlid voor Groen

"Logisch dat je ergens gaat aankloppen"

Sponsoring door gokbedrijven vormt een belangrijke financiële input voor voetbalclubs. 14 van de 16 eersteklassenclubs in België hebben een overeenkomst met een gokbedrijf. Laatst was er nog ophef over de nieuwe shirts van Club Brugge, waar reclame van Unibet op prijkt.

"Ethisch is dat niet gemakkelijk", zegt Michel Louwagie, manager van AA Gent, in "De ochtend" op Radio 1. Gent heeft zelf een samenwerking met Napoleon Games. Volgens Louwagie zijn de tv-rechten voor clubs lager in België dan in de omringende landen. "We verdedigen ons met de middelen die we hebben. Dan is het logisch dat je ergens gaat aankloppen", zegt hij.

De gokautomaten die op de promenade stonden bij Gent, zijn wel weggehaald: "We zagen in dat dat niet kon", zegt Louwagie, die voorstelt om met Van Hecke rond de tafel te zitten om tot een consensus te komen. 

Groen, dat zich voor zijn wetsvoorstel baseerde op de strenge regels voor tabaksreclame, gelooft dat er alternatieve sponsors mogelijk zijn. "Ook bij de tabakwetgeving werd gezegd dat de Formule 1 of pakweg muziekfestivals onder het verbod zouden lijden. Maar uiteindelijk doken wel andere sponsors op. Dat argument is dus niet overtuigend", klinkt het.

Beluister hier het deel van het interview met Michel Louwagie over gokreclame bij AA Gent: