Video player inladen...

Hinder voor het spoor door de hitte stilaan achter de rug, dieseltreinen rijden opnieuw uit

Momenteel zijn er geen grote incidenten meer door de hitte bij het spoor. De afgelopen dagen had het tropische weer heel wat defecten aan treinen en bovenleidingen veroorzaakt. Sinds vanmiddag rijden er op verschillende plaatsen ook weer dieseltreinen, die waren vanmorgen geschrapt, onder meer tussen Gent en Eeklo en Ronse en De Pinte. Morgen zal er wel opnieuw hinder zijn, deze keer door een staking van de treinbegeleiders. Zo'n 3 op de 5 treinen zullen rijden.

De hitte veroorzaakte gisteren grote problemen op het spoor. Zo moesten heel wat treinen geschrapt worden. Het gevolg? Bomvolle en oververhitte treinen, vooral van de kust naar het binnenland. Veel reizigers strandden onder andere in Gent, omdat mensen onwel waren geworden op de trein en medische hulp nodig hadden. Achttien mensen werden verzorgd, negen mensen zijn naar het ziekenhuis gebracht. Het medisch interventieplan werd een tijdlang afgekondigd, om 1 uur vannacht werd het ingetrokken.

VRT-reporter Kevin Major sprak met Thomas Lecompte, hoofd Communicatie Stad Gent. Bekijk hieronder het verslag:

Video player inladen...

Ook vandaag werd hinder verwacht. Op Twitter kondigde vervoersmaatschappij NMBS vanmorgen al aan dat enkele P-treinen afgeschaft zouden worden. "Het gaat om piekuurtreinen die enkel tijdens de ochtend- en avondspits rijden," verduidelijkte Dimitri Temmerman van NMBS. In totaal worden 27 treinen geannuleerd: 15 in de ochtendspits en 12 in de avondspits. "Dat zijn treinen zonder airconditioning. Er zijn wel alternatieven: de gewone treinen blijven rijden, mét airconditioning."

ACOD: aangepast hitteplan

De vakbond ACOD Spoor vraagt dat wanneer "code oranje/rood" voor hitte wordt afgekondigd in ons land, automatisch een aangepast transportplan wordt opgesteld. "Het treinaanbod zou dan uitsluitend moeten bestaan uit modern materieel, wat het aantal treinen beperkt". 

"De opgelegde besparingen hebben de modernisering (airco) van het materieel vertraagd. De extreme temperaturen leggen bovendien technische beperkingen bloot", aldus ACOD Spoor. In haar pleidooi voor een aangepast transportplan stelt de vakbond dat "extreme temperaturen uitzonderlijke maatregelen vragen."

Vanaf 10 uur werden ook opnieuw alle dieseltreinen geschrapt. NMBS wil zo technische incidenten vermijden waarbij de motoren oververhit geraken. "Op dit moment rijden de dieseltreinen nog, maar straks als het warmer wordt, gaan we ze preventief schrappen en vervangen door bussen. Het gaat om zes verbindingen: die tussen Hasselt en Mol, Hasselt en Hamont, Gent en Eeklo, De Pinte en Ronse, Melle en Geraardsbergen, en Charleroi en Couvin," zegt Temmerman. Intussen rijden die treinen opnieuw.

Verder bleven grote incidenten uit vandaag. Al zullen de Thalystreinen pas vanaf het weekend opnieuw normaal gaan rijden. Wie een ticket heeft voor vandaag of de afgelopen dagen kan een terugbetaling of omruiling vragen. Voor vandaag is de ticketverkoop opgeschort. NMBS raadt intussen alle reizigers aan om de routeplanner voor vertrek te bekijken en de aankondigingen in het station goed op te volgen. 

Morgen krijgen we koeler weer. Maar dan is er sowieso opnieuw hinder voor het treinverkeer door een staking van een deel van de treinbegeleiders. Er is een alternatieve dienstverlening van kracht. Zo'n 3 op de 5 treinen zullen rijden.

Herbekijk hieronder het interview met NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman in "Het Journaal":

Video player inladen...

Kusttram rijdt opnieuw normaal

Gisteren waren er door de warme temperaturen ook problemen met de kusttram, maar die lijken vandaag van de baan te zijn. De tram rijdt dus opnieuw normaal, maar zal voorlopig met een lagere snelheid rijden.