Video player inladen...

Treinbegeleiders staken, maar ongeveer 3 op de 5 treinen rijden wel: kust en festivals krijgen voorrang

Treinbegeleiders die aangesloten zijn bij de spoorbond OVS zijn sinds vannacht aan een treinstaking begonnen. De aanleiding voor de staking is een conflict over vakantiedagen. Ongeveer 3 op de 5 treinen rijden. Zeker op enkele drukke verbindingen, zoals die naar Tomorrowland of de Gentse Feesten, zijn er minder problemen.

Door een staking van het treinbegeleidingspersoneel van de onafhankelijke spoorbond OVS is het treinverkeer sinds 3 uur vannacht tot zondag 3 uur verstoord. Vervoersmaatschappij NMBS heeft daarom een alternatieve dienstregeling uitgewerkt, waardoor drie op de vijf treinen rijden. "Daarbij is voorrang gegeven aan de treinen naar de kust en naar de festivals, de treinen waarop NMBS de meeste reizigers verwacht," zegt Dimitri Temmerman, woordvoerder van NMBS.

De helft van de S-treinen rijdt, en een derde van de L-treinen. Maar de meeste andere extra treinen, richting de kust en andere toeristische bestemmingen, rijden niet. Van sommige IC-treinen wordt de reisweg ingekort. In een aantal kleinere stations zullen ook helemaal geen treinen stoppen.

Overdag rijden alle treinen van en naar het station van Boom en ook de drie extra nachttreinen, die na elke festivaldag van Boom naar Antwerpen sporen, worden ingezet. Van en naar de kust rijden de meeste IC-treinen. Het gaat om de treinen tussen Eupen en Oostende en de treinen tussen Genk en Blankenberge. Deze treinen stoppen in verschillende grote stations. Er is ook goed nieuws voor wie naar de Gentse Feesten wil, want die treinen stoppen ook in Gent-Sint-Pieters.

Geschrapte vakantiedagen

Aanleiding voor de staking van OVS is een conflict over vakantiedagen. "Het tekort aan treinbegeleiders sleept al vele jaren aan", zegt Joachim Permentier van de OVS. "Daardoor wordt vakantie geweigerd, soms amper een dag op voorhand, zodat mensen hun reis moeten schrappen."

De treinbegeleiders vragen de garantie om aan minstens 15 procent van het voorziene kader gelijktijdig vakantie te kunnen toekennen. "Maar de NMBS wil zo'n systeem pas over een jaar invoeren."

Aanwervingen

"Aanwervingen zijn de oplossing", reageert de NMBS. "We werven dit jaar zoals gepland 300 nieuwe treinbegeleiders aan. De helft daarvan is reeds aan boord en de komende maanden worden de andere vacatures ingevuld. Tot zolang dat nodig is zetten we omkaderingspersoneel in om de werklast te verdelen." 

"We voeren hierover al weken constructieve gesprekken met de sociale partners, om samen tot concrete oplossingen te komen. Eén vakbond heeft ervoor gekozen om die gesprekken niet verder te zetten en naar het stakingswapen te grijpen. Wij betreuren dat, in de eerste plaats voor onze reizigers. Maar deze staking helpt ons ook niet bij de aanwervingen, die nochtans bijdragen aan de oplossing."

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...