Ryanair vervoert meer passagiers maar maakt fors minder winst

De maanden april, mei en juni zijn maanden die de boekhouders van Ryanair liever snel zullen vergeten. De maatschappij heeft 21 procent minder winst geboekt en houdt nog zo'n 243 miljoen over. Dat is nog altijd aardig. Maar de grootste lagekostenmaatschappij van Europa had meer verwacht en gehoopt.

Wie een goedkoop vliegticket wil boeken weet dat hij of zij bij de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair moet zijn. De maatschappij groeide de voorbije jaren uit tot dé referentie wanneer het gaat over goedkoop vliegen. 

De Ieren, en vooral CEO Michael O'Leary dokterden daar een ingenieus businessmodel voor uit dat ze kopieerden van de succesvolle Amerikaanse lagekostenmaatschappij Southwest, zeg maar de Godfather van de lowcost.

Het model is eenvoudig: kosten drukken, meer vluchten uitvoeren met hetzelfde vliegtuig in vergelijking met andere maatschappijen en je personeel in stelsels laten werken die fiscaal aantrekkelijk zijn voor de werkgever. Het deed Ryanair uitgroeien tot een van Europa's meest invloedrijke luchtvaartmaatschappijen. Waar Ryanair komt, staan lokale overheden in de rij om de maatschappij alle faciliteiten te geven om zich te ontplooien, want Ryanair zorgt voor economische activiteit en tewerkstelling.

Passagiersaantallen stijgen, winst daalt

Ryanair blijft wel steeds meer passagiers lokken, de cijfers stegen zelfs met 11 procent en ook de omzet ging omhoog. Maar dat vertaalt zich dus niet in hogere winstcijfers. De luchtvaartmaatschappij strijdt op verschillende fronten tegelijk in Europa om haar marktaandeel te behouden. In Duitsland is er felle concurrentie van monster-luchtvaartgroep Lufthansa, die met haar lagekostendochter Eurowings Ryanair fors bekampt. En in het Verenigd Koninkrijk heeft Ryanair het moeilijk om te blijven groeien, omdat het consumentenvertrouwen er door de nakende brexit op achteruit is gegaan.

De strategie van O'Leary en co de voorbije maanden: de ticketprijs verder verlagen om het marktaandeel te behouden en meer passagiers te lokken. Maar door stijgende brandstofkosten ziet Ryanair de marges dus slinken. Een probleem waarmee verschillende, zoniet alle, Europese luchtvaartmaatschappijen te kampen hebben.

(Lees voort onder de foto.)

(c) Bram Saeys/Hollandse Hoogte

Personeelskosten gaan omhoog

2018 was een jaar dat Ryanair liever snel zal vergeten. De maatschappij werd geconfronteerd met verschillende stakingen in verschillende Europese landen. Zo werd in België meerdere malen gestaakt, maar even goed in Nederland, Italië, Spanje en in thuisland Ierland werd het werk neergelegd.

Het dwong Ryanair om aan tafel te gaan met vakbonden en om vakbonden te gaan erkennen. Een absolute nachtmerrie voor de flamboyante CEO. Michael O'Leary had altijd gezworen nooit met vakbonden te onderhandelen, maar de realiteit op het terrein dwong hem rond de tafel. Het resulteerde zelfs in een aantal 'historische' akkoorden met vakbonden in Italië, Ierland en ook in ons land.

Als het bij Ryanair druppelt, dan stormt het bij de klassieke Europese luchtvaartmaatschappijen

Het is opmerkelijk dat Ryanair nu ook 'hogere personeelskost' aanhaalt als één van de redenen van de gedaalde winst. Door zich in te schakelen in de logica van de sociale dialoog en akkoorden te sluiten met vakbonden gaan naar eigen zeggen de kosten voor de maatschappij omhoog.

Vraag is dus of Ryanair ondanks verdere groei, de komende maanden de winstcijfers weer naar boven weet om te buigen. Want als het bij Ryanair druppelt in de boekhouding, stormt het meestal in de boekhouding van de klassieke Europese luchtvaartmaatschappijen.