Treinen dreigen in het najaar hinder te ondervinden van de werken in Brussel 

Wie met de trein naar Brussel komt, zal in het najaar rekening moeten houden met hinder. Spoornetbeheerder Infrabel plant van half oktober gedurende 19 dagen werken op de Noord-Zuidverbinding. Intussen zou al voor 46 een oplossing gevonden zijn. Voor de overige 58 wordt nog naar een regeling gezocht. 

Infrabel werkt al jaren aan de vernieuwing van de infrastructuur in het station Brussel-Zuid. In het voorjaar van 2017 zijn de wissels en de seininrichting aan de kant van de Noord-Zuidverbinding gemoderniseerd, nu is het de beurt aan de zuidkant van het station. "De werken zijn noodzakelijk om een stipt en veilig treinverkeer te kunnen realiseren. We zitten hier immers op het drukste knooppunt van ons spoorwegnet. Via de Noord-Zuidverbinding passeert ongeveer één derde van alle reizigerstreinen", zegt Frédéric Petit van Infrabel.

Oplossingen zoeken voor reiziger

Infrabel beseft dat de hinder groot kan zijn. De capaciteit op de Noord-Zuidverbinding zal beperkt zijn. "Op dit ogenblik wordt bekeken wat de best mogelijke oplossingen zijn voor de treinreiziger", zegt Petit. "Het is niet zo dat alle piekuurtreinen zullen moeten worden afgeschaft."

Gedurende de 19 dagen dat er gewerkt wordt, rijden normaal 12.000 treinen door de Noord Zuid verbinding.  Daarvan is nu nog voor zo'n 1.100 treinen geen oplossing gevonden. Maar er is wel nog verder overleg met de NMBS. Wat die oplossingen kunnen zijn, gebruik van andere sporen of omleidingen, moet nu verder geconcretiseerd worden. 

Het is spoorwegmaatschappij NMBS die de dienstregeling van de treinen zal moeten aanpassen. De NMBS zegt in De Tijd dat zij maar drie maanden geleden op de hoogte zijn gebracht van de maatregel en dat ze zich koud gepakt voelt. Volgens Petit zijn de besprekingen over de moderniseringswerken al sinds november 2017 aan de gang. 

Lees verder onder het verslag uit "Het Journaal"

Video player inladen...

TTB: "Niet de eerste miscommunicatie"

Reizigersorganisatie TreinTramBus reageert gelaten. "Het is niet de eerste keer dat er een miscommunicatie is tussen de NMBS en Infrabel", zegt Peter Thoelen van reizigersorganisatie TreinTramBus. Hij vreest dat de reiziger weer de dupe wordt van de situatie. "We vrezen dat men de reizigers niet goed zal informeren over hoe ze wel ter plaatse kunnen geraken."

Ook de vakbond ACOD Spoor hekelt de miscommunicatie tussen Infrabel en de NMBS. "De communicatie tussen de twee spoorwegbedrijven is sinds de splitsing van de spoorwegen in 2005 een structureel probleem op managementniveau en is vooral zichtbaar in de stiptheidscijfers en de manke operationele communicatie naar de reizigers toe", klinkt het in een persbericht. De vakbond roept de politici op om de Belgische spoorwegen opnieuw om te vormen tot één bedrijf, waar één CEO de beslissingen neemt.

Video player inladen...