© 2013. Graham Uden. All Rights Reserved

Air France stuurt grootste passagiersvliegtuig ter wereld met pensioen

Er werd de voorbije weken met vele ogen richting de Franse luchtvaartmaatschappij Air France gekeken. De reden? De maatschappij zou een grote bestelling nieuwe vliegtuigen bekendmaken en ook een beslissing nemen rond hun Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Die beslissing is nu gevallen, het toestel wordt uit de vloot gehaald. Een beslissing om ecologische, commerciële maar vooral economische redenen.

De luchtvaartsector stond op z'n kop toen in 2005 Airbus voor de eerste keer een vlucht deed met de Airbus A380. Het toestel wist meteen velen te begeesteren. Het is een imposante en logge machine. Maar iedereen die er al mee gevlogen heeft, zowel piloten als passagiers,  zal erkennen dat het toestel bijzonder wendbaar en stil is. Met andere woorden een nieuw tijdperk in comfort was aangebroken.

De Airbus A380 wordt gekenmerkt door zijn vier grote motoren en twee verdiepingen over de hele lengte van het toestel, en er zijn tussen de 500 en 800 stoelen.

Met de A380 ging onze manier van reizen veranderen. Die filosofie bleek een flop.

Het zou onze manier van reizen drastisch veranderen. En vooral het zou ervoor zorgen dat luchtvaartmaatschappijen anders zouden gaan vliegen.

De dubbeldekker is ontworpen voor verkeer tussen grote luchthavens. Luchthavens zoals LAX in Los Angeles, of Londen Heathrow en Parijs Charles de Gaulle aan onze kant van de oceaan. Die grote luchthavens zitten door het stijgende aantal passagiers stilaan aan de limieten van hun capaciteit. Airbus hoopte met het grootste passagierstoestel ter wereld de juiste oplossing voor dit probleem aan te bieden. Want met een groter toestel heb je minder vliegbewegingen nodig om hetzelfde aantal passagiers te vervoeren dan met 2 of 3 kleinere vliegtuigen.

Waar liep het mis?

De filosofie achter de Airbus A380 klonk mooi en was goed op papier, maar de realiteit op het terrein heeft die filosofie nooit gevolgd. Voor verschillende gebruikers van de Airbus A380 bleek het moeilijk om 500 - 600 stoelen te kunnen vullen. Daardoor bleek al snel dat het toestel niet altijd economisch even rendabel is. Bij de lancering was het een toonbeeld van innovatie en efficiëntie. Maar iets meer dan 10 jaar later is de realiteit van de luchtvaartsector anders en past de Airbus A380 niet meer in het plaatje van heel wat luchtvaartmaatschappijen.

Er zijn nieuwere, kleinere en zuinigere toestellen op de markt gekomen. En dat van zowel het Amerikaanse Boeing, denk maar aan de Boeing 787 Dreamliner, maar even goed van het Europese Airbus zelf, denk maar aan de Airbus A350 of de Airbus A330 NEO. Die toestellen zijn dus kleiner en dus makkelijker te vullen. Ze verbruiken al snel ook 20 procent minder brandstof per stoel dan de gulzigere (en al efficiënte) Airbus A380. Door die innovaties zijn ze interessanter voor luchtvaartmaatschappijen om geld mee te verdienen. Bovendien kan je kleinere toestellen op meerdere routes inzetten. De Airbus A380 was vooral geschikt voor vluchten tussen heel grote en verzadigde luchthavens, maar op vele andere luchthavens kan het toestel niet landen of opstijgen of is de vraag naar stoelen ook te beperkt.

Emirates: de absolute koning van de A380

Dé maatschappij die de A380 grootmaakte, is ongetwijfeld Emirates. De maatschappij uit Dubai heeft er meer dan 100 van in haar vloot en de superjumbo is de basis van de structuur van de maatschappij. Emirates is de enige die van de A380 een succes heeft weten te maken. Andere grote Europese maatschappijen zoals British Airways, Lufthansa of Air France hebben maar een aantal A380's in dienst voor heel specifieke routes.

Dat de Arabieren in Dubai genieten van bijzondere tarieven rond brandstof en dat de rijke sjeiks naar verluidt de boekhouding van de airlines daar opsmukken, zorgt ervoor dat het echte succes van de A380 ook daar niet objectief te meten valt.

De A380 van Emirates is wereldwijd vooral bekend geworden door de iconische bar, enkel toegankelijk voor passagiers in eerste klasse en in zakenklasse, en de douche aan boord.

Aangekondigd afscheid

Al in februari van dit jaar liet Airbus zelf weten te zullen stoppen met de productie van nieuwe A380-vliegtuigen in 2021. Er zijn te weinig nieuwe bestellingen om een hele en dure productielijn open te houden. Het toestel zal op termijn dus sowieso uit het luchtvaartbeeld verdwijnen. Maar heel wat vliegtuigen hebben toch een levensduur van 20-30 jaar. Singapore Airlines, uit Singapore, stuurde al twee exemplaren naar de schroothoop. Het was interessanter om de reserve-onderdelen te verkopen dan ze zelf in de lucht te houden. Het Duitse Lufthansa gaat zijn vloot de komende jaren ook verkleinen en nu gaat het Franse Air France al zijn A380-vliegtuigen, tien stuks in totaal, tegen 2022 met pensioen sturen.

Daarmee is de kans groot dat het grootste passagiersvliegtuig ter wereld sneller dan andere vliegtuigen definitief op het luchtvaartkerkhof zal belanden. Uiteindelijk zal enkel het Arabische Emirates, uit Dubai, nog tot midden jaren 2030 met de imposante dubbeldekker blijven vliegen.

Meest gelezen