Video player inladen...

Bijna helft van de veroordeelde verkeersovertreders in ons land wordt later opnieuw veroordeeld

Bijna de helft van de weggebruikers die in ons land door een rechtbank veroordeeld zijn voor een verkeersmisdrijf, begaat daarna nog één of meerdere overtredingen die vervolgd worden. Dat blijkt uit onderzoek van Vias, het instituut dat focust op het verbeteren van de verkeersveiligheid. 

De studie van Vias is de grootste studie ooit rond verkeersrecidive (mensen die dus herhaaldelijk in de fout gaan) in ons land. De gegevens van meer dan 92.000 personen werden onderzocht en bijna 1 miljoen verkeersmisdrijven werden onder de loep genomen. Uit het onderzoek blijkt dat, tussen 1995 en 2013, bijna de helft van de veroordeelde overtreders minstens een keer opnieuw veroordeeld is voor een nieuw verkeersmisdrijf. Opvallend: 30 procent daarvan loopt die tweede veroordeling al op binnen het jaar. Na twee jaar stijgt dat tot de helft. 

De hoge cijfers zijn eigenlijk nog een onderschatting van de werkelijke problematiek, zegt Vias. In de studie werden namelijk enkel feiten opgenomen die ernstig genoeg zijn om voor de rechtbank te brengen. Onmiddellijke inningen en minnelijke schikkingen werden niet in rekening gebracht. 

Mannen vervallen meer in oude gewoontes

Van alle personen die een eerste keer veroordeeld worden voor verkeersmisdrijven, zijn mannen in de absolute meerderheid (84 procent). Daarnaast hebben ze bijna tweemaal meer kans om te recidiveren dan vrouwen. Stef Willems (VIAS): "We weten algemeen dat mannen meer criminele feiten plegen dan vrouwen en dat is in het verkeer niet anders. Heel veel van die mensen hebben niet alleen verkeersgerelateerde feiten op hun kerfstok. Ze werden ook al veroordeeld voor andere zaken. Dus heel vaak is er ergens een link tussen het gedrag dat ze stellen in het verkeer en hun gedrag  in de maatschappij". 

Alternatieve straffen

Bij verkeersmisdrijven kunnen er verplichte cursussen worden opgelegd. Uit een evaluatiestudie bleek dat ze hun effect niet missen. Mensen die een verkeerscursus moeten volgen, recidiveren minder vaak dan zij die voor vergelijkbare feiten een 'traditionele' straf, zoals een rijverbod of een geldboete, hebben gekregen. 

Zo'n verkeerscursus houdt mensen een spiegel voor over waarom ze bepaald gedrag echt niet mogen stellen en wat de gevolgen zijn.

Stef Willems, VIAS

Stef Willems: "Zo'n verkeerscursus laat  de mensen eigenlijk 20 uur lang nadenken over hun gedrag. Het houdt hen een spiegel voor over waarom ze bepaald gedrag echt niet mogen stellen en wat daar de gevolgen van zijn. Het is natuurlijk geen wondermiddel. Je kan niet iedereen ermee bereiken maar het vergroot in ieder geval wel de kans dat mensen niet meer in de fout zullen gaan."

Alcoholslot

Ook de alcoholsloten voor recidivisten werpen hun vruchten af. Sinds 1 juli is het verplicht een alcoholslot te installeren wanneer je tweemaal wordt betrapt binnen een periode van 3 jaar met minimaal 1,2 promille in het bloed. Uit studies blijkt dat er daardoor 75% minder kans is om te hervallen. 

Bij de traditionele straffen valt het op dat bij een rijverbod de kans het grootst is dat overtreders nog een verkeersmisdrijf begaan. 86% van degenen die veroordeeld zijn tot een rijverbod worden daarna nog eens veroordeeld. Bij meer dan de helft is dat zelfs binnen het jaar. 

Voor VIAS is het belangrijk dat er nog verder in kaart gebracht kan worden wie exact de mensen zijn die altijd hervallen, welke straffen zij al gekregen hebben en welke straffen wel werken bij bepaalde personen. "Hoe meer je dat op maat kan gaan uitzoeken, hoe beter de politierechter gewapend zal zijn om te  kunnen beslissen welke straf het meest geschikt is om ervoor te zorgen dat iemand niet gaat hervallen."

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen...

Bekijk het verslag over een verplichte verkeerscursus uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen...