Reclame Coca-Cola met holebi-koppels lokt boycot uit van Fidesz-partij in Hongarije

In Hongarije hebben reclameposters van Coca-Cola die koppels van hetzelfde geslacht afbeelden, geleid tot een oproep tot boycot van de regerende conservatieve Fidesz-partij. Volgens de woordvoerder van de partij zou de reclame "de acceptatie van homoseksualiteit bevorderen”. 

De reclame van Coca-Cola loopt samen met het Sziget-festival in de hoofdstad Boedapest, het muziekfestival waar voor het tweede jaar de campagne “Love Revolution” loopt. Dat is een campagne waarmee het festival het belang benadrukt van onder meer mensenrechten en duurzaamheid. Het wil zich met deze slogan keren tegen discriminatie op basis van huidskleur, religie en seksuele geaardheid. 

Coca-Cola heeft voor bijpassende reclame gezorgd en toont glimlachende homo- en biseksuele koppels met de slogans als: “Zero sugar, zero prejudice”. 

Maar die reclameposters vielen niet in goede aarde bij een aantal leden van de regerende Fidesz-partij van premier Viktor Orbán. Zijn partij steunt namelijk het verbod op het homohuwelijk. 

Afgelopen weekend riep een woordvoerder van de partij op tot een boycot van de Coca-Cola-producten tijdens deze “provocerende campagne”. Maar onder de Hongaarse bevolking neemt de aanvaarding van homoseksualiteit toe, waardoor het niet duidelijk is of zijn oproep gevolg zal krijgen. Rechtse media namen de oproep van de man wel over en schreven zaken als: “De homoseksuele lobby belegert Boedapest en laat geen ruimte om dit te vermijden.”

Premier Orbán is een uitgesproken tegenstander van migratie, hij probeert ook de christelijke waarden in zijn land te bewaren en verzet zich tegen gelijke rechten voor holebi’s.