De Fyra bleek heel wat technische mankementen te hebben en was geen lang leven beschoren.

Nederlandse Spoorwegen bestelt definitieve vervanger van de Fyra om naar België te rijden

De Nederlandse Spoorwegen heeft nog eens 18 snelle intercitytreinen besteld bij de Franse fabrikant Alstom voor de treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel. Hiermee komen 8.200 zitplaatsen extra beschikbaar voor de hogesnelheidsverbinding naar ons land.

De bestelling komt bovenop 79 van dit soort nieuwe, extra snelle intercity's waarvoor de bedrijven eerder een contract sloten. De treinen hebben een maximale snelheid van 200 kilometer per uur. NS investeert ruim 200 miljoen in deze aanvullende bestelling, aldus het vervoersbedrijf maandag.

De zogenoemde Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)-treinen voor de verbinding naar België bestaan uit acht rijtuigen. "Daarmee beschikt de nieuwe vloot straks over meer capaciteit dan de huidige treinen naar Brussel, wat nodig is om de toekomstige reizigersgroei op te vangen", stelt NS.

De nieuwe treinstellen moeten de definitieve vervanger worden van de Fyra. Dat Italiaanse treinstel werd na allerlei technische mankementen van de sporen gehaald. Tot de nieuwe ICNG-toestellen worden geleverd, rijden er Traxx-toestellen op de verbinding Amsterdam-Brussel.