SCIENCE PHOTO LIBRARY

Te veel mensen sterven op snelwegen omdat ze geen gordel dragen: "Geen enkel argument rechtvaardigt het niet dragen"

Uit onderzoek in Nederland blijkt dat in 2017 bijna een derde van wie op de rijkswegen (snelwegen) verongelukte geen gordel droeg. In eigen land is het mogelijk nog erger: uit cijfers van het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid Vias uit de periode 2014-15 blijkt dat 59 procent van de overleden slachtoffers geen gordel droeg.

"Er zijn veel argumenten die worden aangehaald om geen gordel te dragen, maar geen enkel argument rechtvaardigt het niet dragen van de gordel", zegt Karin Genoe van Vias in "De wereld vandaag" op Radio 1. Veel mensen geven aan dat ze hun gordel niet dragen als ze kleine afstanden afleggen. "Hoe klein ook het traject is, het houdt enorme risico's in", aldus Genoe.

Als je achteraan geen gordel draagt en je weegt 75 kilo word je met 50 per uur een massa van 2,5 ton

Karin Genoe (Vias)

Desondanks zijn er enkele uitzonderingen. Taxichauffeurs bijvoorbeeld hoeven geen gordel te dragen als ze iemand vervoeren. En uiteraard zijn er ook medische redenen waardoor de gordelplicht vervalt, al moet je dan wel een attest hebben. Volgens Genoe zijn er weinig medische redenen die je kan aanvoeren. 

"De impact van een ongeval met 50 kilometer per uur is 35 keer het lichaamsgewicht van een persoon", waarschuwt ze. "Als je achteraan geen gordel draagt en je weegt 75 kilo word je met 50 per uur een massa van 2,5 ton."

In 2018 zijn in ons land op alle wegen samen zo'n 5.125.000 inbreuken vastgesteld. "Daarvan waren er 53.486 boetes voor het niet dragen van de gordel", zegt Genoe. Toch blijken steeds meer mensen de autogordel te dragen. Bij een eerste meting van Vias in 2003 droeg 57 procent van wie voorin zat een gordel, in 2018 was dat 95,2 procent. "Die verhoging is het resultaat van de campagnes en handhaving door de politie", zegt Karin Genoe.

Beluister hieronder het gesprek met Karin Genoe in "De wereld vandaag":