Bagageprobleem op Zaventem kost alleen Brussels Airlines al 1,5 à 2 miljoen euro

Brussels Airlines schat dat de bagageproblemen op Zaventem de luchtvaartmaatschappij zo’n 1,5 à 2 miljoen euro kosten. De luchtvaartmaatschappij is momenteel echter niet van plan een klacht in te dienen tegen luchthavenuitbater Brussels Airport. Op Zaventem staan nog zo’n 500 koffers die zaterdag achtergebleven zijn doordat het bagagesysteem was stilgevallen. Vandaag zijn daar nog enkele tientallen koffers bij gekomen, een gevolg van een personeelsprobleem.

Door een losgekomen kofferriem viel het bagagesysteem op Brussels Airport zaterdag enkele uren stil. Vele vluchten vertrokken daardoor zonder bagage. Van de oorspronkelijk 7.000 tot 8.000 stuks achtergebleven bagage staan er nu nog zo’n 500 koffers op Zaventem. Driekwart daarvan zal vandaag nagestuurd worden. 

"Vanavond blijven er minder dan honderd koffers over, voor moeilijkere bestemmingen die minder frequent worden aangevlogen. Zij worden de komende dagen nagestuurd", aldus Nathalie Pierard, woordvoerder van Brussels Airport.

(Nog) geen klacht

Brussels Airlines heeft momenteel geen intentie om een klacht in te dienen, voor compensatie, tegen de luchthavenuitbater. "Het nasturen van de bagage is voor ons prioritair, én de bedrijfszekerheid van het bagagesysteem, want het is niet de eerste keer dat er zich problemen voordoen", zegt woordvoerster Wencke Lemmes. De voorlopige kostprijs van de operatie raamt de maatschappij op 1,5 à 2 miljoen euro, inclusief inkomsten die de luchtvaartmaatschappij is misgelopen.

Ook TUI Belgium gaat momenteel geen klacht indienen tegen de luchthavenuitbater. "Brussels Airport is een heel goede partner. Deze week zitten we samen rond de tafel om de zaak te bekijken en hoe we de samenwerking kunnen verbeteren", zegt Sarah Saucin, woordvoerder van TUI Belgium.